Har en sådan och skulle vilja kunna använda den som trimmer, vad behövs?
Ser att det finns trimmer huvud och skydd men behövs det mer grejer?

Eller är det någon mening, kanske bättre att köpa en begagnad Huskvarna trimmer istället för nån 1000lapp
 
Redigerat:

Bästa svaret

J JeeyBee skrev:
Har en sådan och skulle vilja kunna använda den som trimmer, vad behövs?
Ser att det finns trimmer huvud och skydd men behövs det mer grejer?

Eller är det någon mening, kanske bättre att köpa en begagnad Huskvarna trimmer istället för nån 1000lapp
Bara att köpa trimmerhuvud och skydd.
Tabell över godkända tillbehör för modellen 252RX, inklusive gräsklingor, sågklingor, trimmerhuvuden och stödkoppar samt deras typer, skydd och artikelnummer.
 
  • Gilla
JeeyBee och 1 till
  • Laddar…
Är på väg att göra samma för en lite större modell av röjsåg. Det är bara att hitta det trimmerhuvud som passar och skyddet om du vill ha det (råder väl delad mening om man ska ha det eller inte, personlig säkerhet kontra rörlighet).
 
  • Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
Grejen dock är vad jag förstår att röjsågsmodellerna (R) är ca 15cm kortare samt har annan vinkel på huvudet än kombi/trimmermodellerna. Jag på 193cm känner av att det är lite väl kort när jag kör med gräsklinga på röjsågen. Det funkar, men är absolut inte ergonomiskt bra. Hade gärna haft den både 15 eller 30cm längre ut.
 
  • Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
Jag känner inte just till Husqvarnas 252RX röjsåg. Men tycker du att sågen är bekväm att jobba med och längden är helt ok så är det som redan sagts bara att sätta på ett trimmerhuvud på sågen. Har själv en Jonsered FC 2145 S, som iof sig tillhör Jonsereds "proffssågar" (ULTICOR som är på 43cc 2,1 kW/2,8 hk @ 9600 rpm) och den fungerar ju alldeles ypperligt med både slyklingor, sågklinga och trimmerhuvud. Se bara till att du får rätt trimmerhuvud till just den såg du har.
Själv tycker jag att det smidigare att köra utan skydd bara man använder en bra sele och självklart att du är rätt klädd med rätt hjälm, ögonskydd, stövlar och byxor. 😉
 
  • Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
Tackar för svar! Har nu beställt trimmerhuvud och skydd :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.