Hej, jag och min sambo ska låna till villa, huset är taxerat till 275.000. Vi betalar 300.00 då vi köper inom släkten.

Banken har beviljat oss lån och vi får hela huskostnaden 300.000 i bottenlån.

Vi räknar med att i första svängen renovera för 200.000.
Vår Bank FSB rekomnderade oss kontokredit. Dvs inte topplån, med kontokrediten så menade dom, betalade man bara ränta för det man behövde ta ut.

Vidare kunde man omvandla det man lånade till bottenlån sen vid en omvärdering av villan.

Men finns det fallgopar med detta upplägg med kontokredit? Är det bättre med topplån?
 
Första frågan blir ju då, vilken räntesats gäller för den där typen av kredit ???

//Christina.
 
de faktorer du ska ta hänsyn till är räntan+kontraktsränta och ditt behov av att utnyttja krediten. Om du tar ett lån på 200 tkr så får du betala ränta på hela det beloppet under hela kredittiden oavsett när du behöver pengarna. Har du en kontokredit behöver du endast betala kontraktsränta fram tills du behöver pengarna... Du kan säkert få välja det alternativ som passar dig bäst, men jag skulle tycka att kontokrediten är bäst...
 
Tack för svaren. Räntan ligger ungefär som ett topplån med omkring 4.75%
 
då är det kreditavgiften som du ska jämföra med ditt behov av krediten, men som det låter för mig är kontokredit bättre...
 
Hej!

Vi har köpt hus med liknande förutsättningar.
Köpte genom släkting så huspriset blev 300 tkr och är taxerat till 267 tkr.
Vi har renoverat och gör nu ett utbygge på ca. 40 kvm. Till detta har vi tillsvidare ett bottenlån på 300`och byggnadskreditiv på 550 tkr (Nordea) Kreditivet har fungerat ypperligt då man inte betalar ränta för den hela summan utan endast för det du använt
Känner tyvärr inte till kreditens räntesats, men helt OK iaf. När allt är klart lägger vi om kredit + huslån till (förhoppnningsvis) endast ett bottenlån. Beror på omvärderingen. ::)

Lycka till!
(Det är värt det att renovera för en slant eftersom man köpt huset så förmånligt!)

MVh // Jessica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.