Det här kanske låter jättekonstigt, men jag har blivit väldigt pepp på att köpa ett hus.
De lilla kruxet är att jag aldrig har sett huset i verkligheten!

Det är det här huset det handlar om.
Hela sidan skriker "LIVSFARLIGT HUS - KÖP INTE! Men är det verkligen så farligt?
Och vad betyder det som står? "49 000 kr ≈ 5 400 EUR utgångspris" står det, men på ett annat ställe står det "först till kvarn..."
Betyder det att man kan lägga ett lägre bud en det som är utgångspriset?
Varför jag vill köpa det här huset är väl egentligen mest för att jag har rå, och det skulle vara kul att starta ett ordentligt projekt.

Eftersom att det står så tydligt att kåken är hemsk, kan det i så fall vara så att det är uppgjort? Att de skriver så för att någon granne eller så ska kunna vara ensam budgivare och kunna köpa det billigt? Vad tror ni?

Jag har en väninna som kan tänka sig att vara med på "äventyret" om ekonomin går ihop.

Så, ni verkar vara kunniga människor i den här frågan - till skillnad från mig - så kan ni berätta för mig vilka kostnader det skulle bli? Och hur det skulle gå till?

Finns det något sätt att få veta mer om hur det ser ut?
Tack på förhand!
Kram
Hilda
 
Mikael_L
Om den orangea bilen ingår i köpet ska du slå till ... :D

hildab skrev:
Finns det något sätt att få veta mer om hur det ser ut?
Ringa mäklaren och be om en visning.
Ta med någon några smått kunniga och händiga kompisar som kan hjälpa till att bedöma skicket.

Innan köp vill du kanske ha en riktig besiktningsman också, men blir köpeskillingen såpass låg som utgångspriset indikerar så är det kanske överkurs.
Jag själv skulle nog inte betala för att någon ska gå omkring och riska precis alla han ser, utan istället kolla så gott jag kan själv och sen stålsätta mig för alla obehagliga saker som sen dyker upp. ;)

Hus i denna prisklass brukar vara en tomt med något man måste riva bort innan man kan bygga ett vettigt hus där.
Men i degersel utanför Boden är den generella prisbilden måhända lite annorlunda.


ehhh, Varför funderar en Stockholmare på att köpa ett renoveringsprojekt i Boden?
 
Haller med foregaende talare. Ring maklaren, bestam en tid for visning och ak upp och titta pa elandet. Boden ar val kanske inte mest attraktivt for Stockholmska fritidshuskopare. Men om du har mycket fritid om sommrarna, och vill lara dig hur man renoverar hus kan det vara en kul grej att lagga nagra ar pa. Jag tror inte att det ar lattsalt dock.
 
Haha, jadu... Jag har någon slags "fånig" dröm om att bli självförsörjande med några vänner c:
Odla själv osv. Och det är lite svårt att göra det i Stockholm - och framförallt dyrt!

Vet du ungefär hur länge ett sånt här hus ligger ute på marknaden? För jag kommer inte kunna åka upp förens i slutet av Januari om ens det.

Och ser det väldigt mörkt ut på "hahusetkvar"-fronten? Jag tänkte att om det ser jättejobbigt ut (tänker mig att det är lite fuktskador i badrummet osv... Såg inte jättebra ut) så kanske man kan "förenkla" saker och ting och ha utedass?
Vad finns det för lösningar egentligen?

Ledsen om jag låter förvirrad^^
 
Skall du bli sjalvforsorjande i Boden behover du nog mkt mer an den lilla tomten! Det later som att du borde borja fran grunden, dvs. du behover mark, nagra hektar atminstonde.

Far jag foresla att du besoker ett annat forum langt mer lampat (och med mer kunnigt folk) an Bygga Hus?

http://www.alternativ.nu

Lycka till! Och om du lyckas med att borja resan mot sjalvforsorjande, blogga ordentligt om det for oss andra!
 
Det du skall räkna med är att alla saker som de nämnt att funktion inte garanteras på är med största sannolikhet trasiga. Huset har stått oanvänt och du vet ingenting om hur man gjort när man kallställt det. Vilket betyder att allt vatten invändigt är sönderfruset.
Du kan inte räkna med att en enda vitvara funkar.
Men för de pengarna så kan man ju i princip chansa...
 
Hubbe2 skrev:
Men för de pengarna så kan man ju i princip chansa...
Jo, det är väl lite så jag tänker... Varför inte liksom? Men jag börjar tveka...


Men jo, i längden vill jag ha något större, och gärna lite närmare Stockholm - men man undrar ju vart de pengarna ska komma ifrån!
 
Mikael_L
Ju längre norrut du kommer desto besvärligare tror jag det blir att köra självförsörjning.
Kortare växtsäsong, grödorna blir mindre och färre.
Många saker växer inte alls. I Boden växer t.ex. inte vete eller råg, det blir kornbröd för den som vill vara självförsörjande. (Som det var för drygt 100 år sedan och längre tillbaka i Norrbotten).

Det finns gott om avfolkningsbygder i Sverige där husen är nästan gratis, men ändock närmare Stockholm än vad Norrbotten är.
I Gävleborgs län bör det gå att hitta billiga objekt. I vissa delar av småland är också husen nästan till skänks.
 
Tack för tipsen!
 
Mikael_L
Jag bara tyckte det lät onödigt långt borta, ifall det endast var pga priset ... :)
 
Mikael_L
Det här är förvisso dyrare och huset definitivt mer ruttet (men charmigare).
http://www.hemnet.se/beskrivning/496668?r=3
Men i dalarna och med dryga hektaren mark så kan ju självhushåll nästan vara möjligt ?!
Bara för att få ved till uppvärmningen så krävs det väl något tusental kvm ...?

http://www.hemnet.se/beskrivning/1050015?r=3
Men säkert inte så lämpligt som självhushållsgård.


Men ärligt talat så ska man nog köpa en "färdig" men nedlagd liten jordbruksfastighet.
Att börja bryta ny jord att bruka är nog väldigt jobbigt. Lite dyrare, men mycket vunnet.
 
jo jag tittade på det charmigare huset med marken, och håller med! Mycket sötare, men antagligen mycket svårare att rädda...

Och angående den andra länken så gillar jag bilden med de inrasade taket^^

Åh, jag har så mycket idéer! Det finns så mycket man vill göra!
 
vad menas med "förvärvstillstånd"?
 
M
Nu kan jag inte så mycket om självhushållning men rent spontant kan jag tycka att det borde underlätta att bo ganska långt söderut, just för att få en lång odlingssäsong och inte bara en massa "mörk vinter" då man ska knapra på de sparade resurserna.
Vad gäller renovering av ett gammalt hus så är ju det ett kapitel för sig. Ett hus som är väldigt billigt i inköp kan snabbt bli väldigt dyrt om man vill rusta upp det.
 
Milkshaken
vad är det för negativa tongångar .... Klart du kan köpa det där.... ha det som Torp eller sommarstuga första åren, (Flyg upp och hem)... Bo in dig, känn efter.... men framförallt... PRUTA.... säljaren vill bli av med det...
testa 20.000.- först till kvarn står det ju..... Du behöver inte besöka huset innan för den otroligt billiga kostnaden som 20.000:- Köp grisen i säcken,,, skulle det vara galet så säljer du det för det dubbla och gör en bra vinst...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.