Hej

Vi hade turen att få köpa ett drömläge, men det kom med en friskrivningsklausul. Eftersom huset skall totalrenoveras, så brydde vi oss inte för läget är en dröm.
Huset är från -59 med en krypgrund och Länsförsäkringar skickade dit Anticimex för en snabb kontroll av huset när försäkringen skulle tecknas. Där var hög fuktkvot i grunden som behövs åtgärdas med plastning/avfuktare(det var allt de anmärkte om).
Grunden har även en del sprickor och en av längdbalkarna har tappat bort/lossnat en del. Armeringsjärnet har börjat rosta och expanderar som gör sprickor här och där och smådelar som lossnar.

Nu till stora frågan om någon här vet en firma i nordöstra Skåne/Blekinge som kan kontrollera byggkonstruktionen/grunden och att de kan ge lite priser för olika alternativ av lösningar. Om det är lönt att laga/plasta eller vi skall gjuta en platta där istället, med tanke på sprickbildningen. Kanske inte är något och det krävs ytterligare 60 år innan något allvarligt händer. Vi vill ha det ordentligt åtgärdat innan vi börjar med renoveringen.
Ev vad jag kan googla på för sorts firma om man går till betong/bygg firma direkt eller inspektions firma/byggnadskonstruktör.
När jag tittar på "vanliga" husbesiktnings firmor verkar de inte ha kompetensen jag eftersöker, med tanke på att jag vill ha prisbilder för olika allternativ av åtgärder.

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar
Krypgrunden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.