hej. jag håller på att riva ner mitt gamla mosaik i köket och mycket av putsen på den befintliga väggen har försvunnit iochmed detta. på vissa ställen är det ungefär en cm och då ser jag även att bakom denna så befinner sig en vägg av tegel (väggen in till grannen). mitt nya kakel kommer inte gå lika högt upp som det gamla gör så kommer behöva laga väggen på en del ställen. kommer inte kunna sätta upp gipsskivor då det nya köket är ganska så exakt så kan itne bygga ut det men hörde om husfix som jag förstod var ett cementbaserat spackel. skulle det kunna fungera att fixa hålen i väggen med? funkar det även på tegel?

när jag rivit ner det gamla köket så ser jag också att det är en hel del sprickor i betongen (har en vägg i lättbetong/blåbetong). går dessa också att spackla eller måste jag göra något mer krävande för att kunna dra upp ett kök på den väggen?

Mvh johanna
 
Att fästa upp ett kök på en lättbetongvägg är ingen rolig uppgift, speciellt om den är lite äldre och har sprickor. Det är väldigt svårt att få till en hållbar infästning.
 
det är framförallt en spricka som sträcker sig diagonalt över nästan hela väggen (1,40 bred). sen är det en till som ser ut att gå från skarven fr betongblocken och ngn dm upp. borde det inte funka om jag inte borrar där sprickorna är och sedan pluggar?
 
Har du fäst upp något i en lättbetongvägg tidigare? Det är väldigt svårt att få bra fäste då materialet smular sönder. Jag hade nog själv inte vågat hänga upp ett köksskåp på en sådan vägg utan genomgående bult.
 
Kör gipsputs för att laga väggen med. enkelt att använda

Det går utmärkt att fästa upp skåp i lättbetongvägg iaf. om man har vana.
Svårt att säga exakt vad du bör använda utan att sett väggen eller provborrat i den väggen.
Finns bra plugg, kemankare mm men har man ingen vana att fästa upp grejer i dåliga väggar då bör man ta hjälp.
Lika så kan det vara svårt för en nybörjare att få hålen exakt där man markerat, om man kommer i en skarv mellan bruk och sten...
 
Folket på byggmax rekommenderade husfix då det är lättare att slipa ner. Hoppas det fungerar men det märker jag väl 😊. Jag har hört precis som dig att det fungerar att skruva väggskåp i lättbetong bara man har en ordentlig plugg och det finns ju såna anpassade för just lättbetong, tänker att då måste man ju kunna hänga upp saker. Jag är visserligen nybörjare men har än så länge klarat mig bra och har ngra kompisar som är villiga att hjälpa till. Det viktiga är väl att borra rakt och inte för stort hål och ha en ordentlig plugg som klarar tyngden av ett väggskåp? Läste också ngnstans att man kunde borra ett litet hål för att sedan slå in pluggen så inte väggen smular sig allt för mkt. Tack för svaret!

HSP skrev:
Kör gipsputs för att laga väggen med. enkelt att använda

Det går utmärkt att fästa upp skåp i lättbetongvägg iaf. om man har vana.
Svårt att säga exakt vad du bör använda utan att sett väggen eller provborrat i den väggen.
Finns bra plugg, kemankare mm men har man ingen vana att fästa upp grejer i dåliga väggar då bör man ta hjälp.
Lika så kan det vara svårt för en nybörjare att få hålen exakt där man markerat, om man kommer i en skarv mellan bruk och sten...
 
Ja det brukar bli bra att borra hålet något mindre än pluggen. tex 12mm plugg 10mm hål.
hålet brukar bli lite större än borren i "lösa" material.
Försök uppskatta väggens tjocklek. och ta så långa plugg och skruv som det går. (utan att gå igenom väggen)
viktigt att använda skruv som passar pluggen. och att skruven når igenom pluggen som den ska, glöm inte att ta med tjockleken på det som ska skruvas upp när skruvens längd bestämms
Använd inte slag på borrmaskinen vid borrning i lättbetong.
Borra så djupt att skruven inte når i botten på hålet när den skruvas i.
brukar gå bra att borra med vanlig Snabbstålsborr HSS,
Borren blir slö efter några hål men den centrerar bra, köp billiga borr på tex biltema
 
okej tusen tack! det misstaget har jag gjort innan(att glömma lägga till det som ska skruvas upps tjocklek) men kom på det i rätt tid så det blev ingen fara så jag kommer nog inte göra om samma sak igen.

mvh johanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.