Hej!

Behöver råd om vart jag ska vända mig. Bor i villa inne i ett villakvarter. I gatan utanför grävs det för fiber. Först togs asfalten bort rakt över vägen på 1-2 meter för att lägga ner kabel. Detta var i höstas. Vägen utanför är rätt trafikerad så efter ett tag var det en stor håla där det tidigare varit asfalt. Varje gång det passerade en bil som var större än en personbil skakade hela huset så att glasen i bokhyllan och köksluckorna skallrade. Vägen fylldes igen med kall-asfalt. Då blev det istället en stor bula i vägen utanför, eftersom man räknar att asfalten ska sätta sig efter ett tag.När fiberentreprenören var här påpekade jag detta för dem och fick svaret att de ska lägga riktig asfalt till våren. Såg också på han jag pratade med att han tyckte jag överdrev. Tog inte lång tid innan jag upptäckte en spricka i grunden. Huset är ett LB-hus med källare. Tog kontakt med försäkringsbolaget som säger att detta inte är något de ersätter, det är ingen vatten- eller brandskada eller liknande. Tog då kontakt med fiberentreprenören som i samma andetag jag berättade sa att detta har inte de gjort. Deras grävning var inte orsaken till sprickan. VD:n var här och tittade och skickade sen ett mail att hans undersökning visade att de var oskyldiga till detta. Vilken undersökning? En titt på 2 minuter då han inte ens ringer på dörren utan tydligen inte vill träffa mig. Men han skickade genast en grävmaskin för att ta bort bulan, inte för att det påverkade utan för att jag tyckte det var obehagligt med bulan, menade han.Tog då kontakt med det kommunala bolaget som är huvudentreprenör. Blev väldigt trevligt bemött och projektledaren var här och tittade. Han ville att vi skulle ta dit en oberoende besiktningsman och det höll jag med om. Kom överens att han skulle hitta någon utan anknytning till någon av oss. Nu har det gått fyra veckor sen dess och inget har hänt. Bulan är mindre men det skallrar fortfarande i huset, senast igår undrade besökare här om det var en liten jordbävning. Vägen utanför är en 30-väg, men många håller inte hastigheten.

Kan inte ha det så här längre, sett att flera mindre sprickor kommit. Vart vänder jag mig? Täcker villaförsäkringen en eventuell rättslig process? Kan man polisanmäla, och i så fall för vad.

Tacksam för alla tips!!
 
Rättslig process täcks av försäkring. Du bör nog anlita en egen bes. man. Tyvärr på din egen bekostnad. Det är först om du mha. en besiktning kan påvisa att skadorna kan kopplas till grävningen som du kan ha en chans till ersättning.

Jag är lite tveksam till om det går att få ersättning för vibrationer från trafik på en gata, huset bör vara byggt för att tåla det. Vibrationer från grävning sprängning osv. som ger skador kan man få ersättning för.

Att de tog bort bulan försvårar bevisläget. Man skulle troligen monterat en vibrationsgivare för att dokumentera hur stora vibrationer det blir i huset.
 
En grävning för fiber utan sprängning borde inte påverka huset. Verkar vara oerhört dåliga markförhållanden om trafik över en bula påverkar huset. Hur nära gatan står huset?
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Huset har långsidan mot gatan. Gissar på att det är mellan 6-8 meter mellan bula och hus. Bulan är inte borta, bara mindre, och ändå skakar det. Vet också att det låter lite otroligt och det tycker folk jag berättar det för också, tills de upplever det inne i huset. Det är när det kommer större bilar som det skakar, kör rätt många varubilar, sopbilar och liknade. Vägen är nog 400 meter och helt rak, så den inbjuder väl till att hålla en högre hastighet. Det har aldrig känts något i huset innan, jag har bott här i sex år nu-
 
Det finns gott om områden här i Stockholm där man sänkt hastigheten till 30 på gatan, med en tilläggsskylt om vibrationer i fastigheterna.

På ett sådant ställe observerade jag att någon "lånat" tilläggsskylten samma dag som det var visning på ett hus vid gatan...

Så det är inte långsökt att en bula i gatan kan ge skadliga vibrationer i marken, men jag tror (kan ha fel) att ansvar för skador då ligger på fastighetsägaren, huset skall tåla normal trafik på gatan.
 
Jag köper att huset ska tåla biltrafiken utanför, och huset har ju tålt det i över 40 år. Men att det helt plötsligt blir en stor håla som efterföljs av en stor bula är ju något som är helt utanför min kontroll. Jag har påpekat det ett flertal gånger för de som har möjlighet att åtgärda det, men nu börjar det kännas desperat. Det måste hända något!
 
Har inte så mycket att tillföra som kan hjälpa, men jag förstår att det känns jobbigt, jag bodde själv i ett hus för ett antal år sedan som gungade rejält när tunga fordon passerade. Gungningar förekom när lastbilar/varubilar passerade och framför allt under en period när det pågick större markarbeten i närheten, då var det ganska obehagligt. Efter ett tag, efter markarbeten avslutats, så vande vi oss dock...de "vanliga varutransportsgungningarna" efteråt fick en annan dimension efter detta, samt att vi noterade aldrig någon påverkan på huset i sig. Vårt hus var ett gammalt hus med trästomme, och puts utanpå, och antagligen väldigt följsamt.
 
Ta kort, visa här. De flesta plattor har ju någon typ av småsprickor (från osynliga till synliga).
 
Spricka i vägg nära ventilationsgaller på äldre husfasad med grävarbete synligt nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny spricka i en vitmålad yttervägg nära marken, efterföljande gatuarbete vid ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i en äldre mur av tegelstenar, möjligtvis relaterad till närliggande grävarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det funkade med bilderna.

Det finns småsprickor innan, huset är ju ändå 45 år gammalt. Men denna fanns inte innan grävningen i gatan.
 
F
70-talsvilla skrev:
[bild][bild][bild]

Hoppas det funkade med bilderna.

Det finns småsprickor innan, huset är ju ändå 45 år gammalt. Men denna fanns inte innan grävningen i gatan.
Så här är det... när det börjas med grävarbete,sprängning, välrning, vibroplattor mm så känner folk att det skakar till lite och ser om sitt hus. Jag har själv blivit hämtad av skogstokiga fastighetsägare vid några gånger som minsann skall ha miljoner och nya hus och visar på sprickor. En gång var det en som visade en nerrasad tv-antenn. Ingen av gångerna har sprickorna kommit från det vi gjorde.

Folk ljuger inte men dom ser inte sprickorna innan dom har en anledning och en spricka fylld med skit eller mossa i kanterna är bevis nog för att den är gammal.

Med det sagt, din spricka är färsk. Kontakta snubben från kommun som skulle ta dit en besiktningsman medans den fortfarande är det.
 
Har ni grävt ut runt huset och dränerat om föra året?
 
Nej, det har vi inte.
 
K
Märk med blyerts hur stora sprickorna är och fota märket. Kontrollera om sprickorna växer med tiden och vibrationerna.
 
Hemmakatten
Låter lite märkligt med att sprickorna kommer just nu på ett 40 år gammalt hus? Om huset står på dålig grund eller har bristfällig konstruktion så borde det ha visat sig tidigare. Är det inget annat som hänt sista åren, typ någon om/tillbyggnad/sprängning? Huset borde ju tåla ett vägarbete.
 
Redigerat:
Sprickan fanns inte i somras. Jag är i den rabatten flera gånger varje sommar och rensar ogräs, så jag vet hur grunden ser ut. Till "fsn" som skrev innan, hur ser man att sprickan är färsk?

Jag är 300% säker på att sprickan kommit pga av vägarbetet och det jag egentligen undrade är vart jag vänder mig för hjälp.

Jag vet att det låter helt sannolikt att en bula i vägen skulle åstadkomma en skada på ett så gammalt hus. Men det har alltså inte varit måttligt vad det skakat. Köksluckorna skallrar och glasen i vitrinskåpet i vardagsrummet skakar. Båda dessa rum ligger på andra sidan av huset, alltså inte ut mot gatan. Folk tycker jag överdriver tills de varit hemma och upplevt det. Senast igår fick jag frågan om det kunde varit en liten jordbävning.

Tog ny kontakt med kommunens bolag idag. Helt plötsligt fanns det en tid bokad på måndag med en besiktningsman. Och sent på eftermiddagen kom det en grävmaskin som jämnade till bulan. Nu ska det ju förhoppningsvis sluta skaka, det märker jag inte förrän nästa vecka, det kör sällan stora bilar här på helgerna. Tänk om de lyssnat första gången jag sa nåt istället för att bara skratta åt mig.

Nu återstår bara vad jag ska göra åt sprickan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.