Jag köpte ett hus för nio år sedan och har börjat att oroa mig för att det är något fel med huset.
1) Huset håller på att sjunka och att platten håller på att spricka, är sprucken.
2) Problem i badrummet, det låter ihåligt när man knacka på golvklinkret.

Vad skall jag göra? Är det någon som kan tipsa mig?
 
Hur vet du att huset sjunker? Har du mätt något?
 
Om det låter ihåligt när man knackar på plattorna så kan det vara så "enkelt" att de har lossnat.
 
O
Jag antar att TS är ute efter dolt fel....
Men jag tror inte att något går att få som dolt fel.

När är badrummet ifrån?

Sättningarna borde du ha sett tecken på när du köpte huset. Det börjar inte bara sjunka helt plötsligt efter 9år....
i sådana fall så är det nog helt andra problem.
 
Det är väl inte orimligt att tänka sig att det kan finnas något fel på grundläggningen. Och i så fall är det inte alls säkert att något gick att se för 9 år sedan. Sådana fel kan visa sig gradvis efter många år.

Det första borde vara att få sättningarna inspekterade av någon sakunnig som kan skriva ett besiktningsutlåtande. När man väl har orsakerna klarlagda så kan man börja fundera över om det är ett fel som går att kräva säljaren på.

Men om det vara 9 år sedan köpet så har ni bara ett år till på er att reklamera till säljaren. Det finns också regler om att man måste meddela säljaren omgående om man hittar något som man vill kräva ersättning för. Så det gäller att väga oren på guldvåg när man beskriver sina observationer.

Dvs om du säger att "redan för 8 år sedan såg vi sprickor" så kan det vara försent att klaga nu, Felet kan ha blivit synligt, men att man inte har uppfattat förrän nu att det är ett fel.
 
  • Gilla
jokn
  • Laddar…
Finns det någon som kan rekommendera en sakkunnig person i Göteborgs området, som kan inspektera eventuella sättningar i huset?
 
Hur gammalt är huset?
Hur ser du att det sjunker?
 
Jag ser sprickor i skarvar runt fönstren, inomhus, vilket jag inte har sett förut.
Fasaden är väldigt när marken, vilket jag inte har märkt förut.
 
Väcker liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.

Men hur vet man att ett hus sjunker? Vilka är symtomen?
 
Vanligen att det uppstår sättningssprickor, olika delar av huset sjunker olika. Det kan också vara så att huset börjar luta.
 
hempularen skrev:
Vanligen att det uppstår sättningssprickor, olika delar av huset sjunker olika. Det kan också vara så att huset börjar luta.
Sättningssprickor som syns i grund/fasad typ?


Det förekommer ju som bekant att hus sätter sig, det känns ju nästan som att det är mer regel än undantag att nya hus sätter sig?

När är det det blir "farligt"? Är det när ett hus aldrig "slutar" att sätta sig, så att säga?
 
Ja (nu är jag absolut ingen expert) det finns olika typer av sättningar. Det är normalt med små rörelser i nybyggda hus, olika delar rör sig mot varandra lite. Bärande balkar böjs ned något, träkonstruktionen krymper lite när träet torkar osv. Det ger ofta tapetsprickor i nybyggda hus. och rörelserna brukar sluta inom 1 eller 2 år.

Men sättningar i marken under huset, kan göra att grunden/plattan spricker. Det kan ge stora sprickor i fasad, väggar inomhus osv. Även detta är rätt normalt på äldre hus, men i svåra fall kan sprickorna växa så mycket att ex. bärande balkar riskerar att glida av från sina upplägg och liknande.
 
hempularen skrev:
Ja (nu är jag absolut ingen expert) det finns olika typer av sättningar. Det är normalt med små rörelser i nybyggda hus, olika delar rör sig mot varandra lite. Bärande balkar böjs ned något, träkonstruktionen krymper lite när träet torkar osv. Det ger ofta tapetsprickor i nybyggda hus. och rörelserna brukar sluta inom 1 eller 2 år.

Men sättningar i marken under huset, kan göra att grunden/plattan spricker. Det kan ge stora sprickor i fasad, väggar inomhus osv. Även detta är rätt normalt på äldre hus, men i svåra fall kan sprickorna växa så mycket att ex. bärande balkar riskerar att glida av från sina upplägg och liknande.

Hej Hempularen!

Imponerande med 29702 inlägg. Du ska ha cred för all hjälp du bidrar med i forumet.

Tack för svar.
 
  • Gilla
Mdde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.