I början av juni var hantverkare hemma hos grannarna. Husen står trångt och då de skulle ta sig förbi vår gavel missade de öppningen och slog bort en del av vårt hörn. Vårt hus är byggt lättbetongblock med puts utanpå. Såret blev ungefär 3 x 3 x 3 cm på själva hörnet, samt några mindre märken i linje bort från hörnet.

Hantverkarna själv behagade inte prata med oss, men då jag såg skadan misstänkte jag dem givetvis. Så jag pratade med grannen där de varit och han var redan medveten om vad som skett, och att de skulle nog kontakta mig.

Jag var redan sur och bestämde mig för att vänta in hantverkarna. Efter två veckor hade de inte hört av sig och vi åkte på semester. För några dagar sedan kom vi hem och såg att medan vi varit bortresta har de varit och "lappat" fasaden. Det ser ut som de försökt spackla igen såren, med en för grå nyans dessutom.

Nu är jag ju okunnig på putsfasader, men jag trodde att man skulle blands ihop ny puts och i vårt fall på något sätt få den vit - eller?

Eller finns det spackel som duger? Som det ser ut nu är hur som helst under all kritik. Och att inte höra av sig med en ursäkt, i telefon eller lapp i brevlådan eller vad som helst är uselt. Nästan så jag vill polisanmäla föraren för smitning...
 
Sä här ser det ut:
4743630684_a522cd37cd.jpg

4743629182_16026e2921.jpg

4743628236_1d71627e38.jpg

Är det här fackmannamässigt utfört? Jag själv, med tummen mitt i handen, skulle nog gjort det bättre. (Och framför allt, jag skulle aldrig kört in i huset!)
 
Jag är ingen fackman men har lagat skador i vårt putsade hus klart bättre än det där alla fall så jag skulle säga att det inte är fackmannamässigt gjort.
 
fan va rackigt, det där sitter inte kvar länge. nog för att de e svårt å få osynligt men de hade ju kunnat riva till ett iallafall ,...och använt putsbruk... .de har inte ens försökt. men de gick nog väldigt snabbt iallafall får man hoppas.. det där måste dom fixa...
 
Jag har hittat mejl-adress och tfn till firman som var här. Nu ska jag se vad de har att säga om det hela.

Jag återkommer här med uppföljning då allt är klart. (Eller då allt inte alls är klart...)
 
Man kan ju fråga sig ifall de aldrig läser e-mail, eller ifall de skiter i att svara... Jag skickade påminnelsemejl efter en månad, men inte heller det har de svarat på. Lade in en länk till den här tråden!

Om jag var dem skulle jag skynda mig att göra en snygg lagning. Smitning efter att ha orsakat skada med bil är väl inget man vill bli anmäld för?

Eller ska jag helt sonika be någon annan hantverkare fixa det snyggt och sedan skicka räkningen till smitaren? Alternativt ta det med försäkringsbolaget? Eller skicka rekommenderat brev till firman?
 
Ring dom.
 
Ja, det är bara så att jag känner på mig att jag troligen blir så otrevlig... Får väl ringa, nästa vecka.
 
Steg 1: Polisanmälan för skadegörelse (dels själva skadan, men även när de utan tillstånd var hemma hos er och ytterligare förstörde er fasad med husfix)

Steg 2: Stämminngsansökan. Se först till att begära in en (eller flera) offerter från "riktiga" hantverkare som kan putsa väggar. Yrka sedan skadestånd för att täcka denna kostnad.

Är du säker på att det är hantverkarna som kletat på husfix förresten? Min första tanke var att det var grannen som gjort detta? Han har ju trots allt sett att ni varit bortresta och eventuellt tagit tillfället i akt?

Egentligen borde nog skadeståndsanspråket riktas mot grannen istället. Hantverkarna har ju arbetat på hans/hennes uppdrag. Grannen får i sin tur skicka vidare kravet till hantverkarna. Det är ju egentligen inte ditt problem att jag rätt på hantverkare som din granne har anlitat?
 
Tack för synpunkter. Men är det inte så att hantverkarna sedan nyligen är ansvariga för "allt", såsom säkerhet osv. Grannen kan ju inte rå för att hantverkarna kör bil dåligt.

Jag tror inte grannen kan ha gjort lappningen. (Inte direkt den typen som ens försöker vara händig.)
 
Det är självklart så att hantverkare är ansvariga för sina handlingar. De flesta har även ansvarsförsäkringar och liknande. Men de är trots allt där på din grannes uppdrag och frågan är om det verkligen ligger på dig att jaga rätt på och processa mot hantverkare som din granne har anlitat?

Jag hade riktat kravet mot grannen. Grannen hade sedan fått driva detta vidare med "sina" hantverkare.

Det är måhända lika formellt korrekt (eller t.o.m. mer korrekt) att gå direkt på hantverkarna? Men jag tycker att detta är en principsak. Det är inte du som skall behöva offra tid och energi på någonting som din granne har initierat.


Edit: Det viktiga är att du tar tag i detta per omgående och inte avvaktar för att se om de eventuellt hör av sig. Har de inte hört av sig tidigare, kommer de knappast att höra av sig bara för att du ger dem en vecka till. Risken är stor att det eventuella ansvar hantverkaren känner för detta kommer att blekna med tiden. Detta för naturligtvis med sig att deras samarbetsvilja och incitament att kompensera dig försvinner i samma takt.

Polisanmäl samt skicka in en stämmningsansökan. Huruvida du sedan riktar den mot grannen eller hantverkaren är en smaksak. Är det en god granne kan det naturligtvis vara bättre att ta det med hantverkaren direkt.
 
Redigerat:
Snack med hantverkaren först. Fixar det sig undviker du att bli ovän med grannen.
Fixar det sig inte går du till grannen och berättar att hantverkaren inte tar sitt ansvar, så får grannen en chans att snacka me hantverkaren.
SEN kan du snacka med polisen.
 
Hantverkarna ringde nyss och bad så mycket om ursäkt och lovade att laga det snyggt.

Det var inte jag som pratade med dem, så jag vet inte exakt hur de formulerade sig. Undrar ifall de följder den här tråden nu?
 
Än är undrens tid ej förbi. I morse stod en stege vid knuten, och färsk puts satt på väggskadan!

Jag återkommer med bild om någon dag!
 
Hur gick det med skadan? Antar att du blev nöjd med resultatet då tråden blivit liggandes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.