Hej!
Någon som har kloka råd att ge? Detta har hänt:
-Vårt hus är byggt på 1930-talet, 20 år innan detaljplanen antogs.
-Vi ansökte nyligen om bygglov för att bygga ut huset med 50-60 kvm
-Vi har stor tomt, 3500 kvm, så byggrätt finns enligt reglerna på c:a 500 kvm. I dagsläget är det byggt med 100 kvm, så mycket plats kvar för utbygge :)
-Kommunen svarade "Ni får inte bygga ut pga byggstopp. Byggstoppet orsakas av att huset är för högt och strider mot detaljplan."
-Är det kört? Kan huset straffas för att det strider mot detaljplan som kom 20 år efter huset?

Det galna och tråkiga är att vi kan riva och bygga ett monsterstort hus på totalt 750 kvm men inte bygga ut nuvarande till 160-180 kvm.

Tacksam för alla råd!
 
Ofta finns det bestämmelser som "frikänner" byggnader som är pre-plan. Inte alltid dock.
Ofta gör prickmark ett uppehåll där det står befintliga hus, men andra gånger är prickmarken kvar och då får de inte byggas upp igen om de brinner ned.

Har du tur är det en ny/oerfaren handläggare som har läst planbestämmelserna och inte tänkt efter. I så fall kan en med mer erfarenhet kanske minnas vad de brukar göra i liknande fall.
 
Redigerat:
Som jag förstår lagen så skall det inte påverka nya bygglov. Däremot så får nog inte utbyggnanden vara lika hög eller i sig själv strida mot någon detaljplaneregel.
 
Har för mig att det finns en regel i PBL (Plan o Bygg Lagen) som beskriver något om att svartbyggen inte skall hindra nya bygglov på en fastighet, så länge inte det nya bygglovet strider mot planen, eller så att säga "ökar felet".
 
A
Jag tycker att ni skall gå till SBK (Stadsbyggnadskontoret) och lägga fram ert ärende för en handläggare. Om det är Stockholms komun ni tillhör så tar dom emot folk på torsdagar (tror jag det är) direkt, så att man kan får tips o råd av en handläggare. Man skall inte ge sig i första vändan, jag vet av erfarenhet att det kan löna sig att överklaga och visa SBK på hur hus runt om har fått igenom bygglov te.x.
 
Som sagt OM din utbyggnad skall ha samma för höga höjd som det bef. huset, då är det en avvikelse från detaljplanen. Och skall egentligen inte gå att få igenom. Men även det kan gå om avvikelsen kan klassas som mindre avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.