Hej allihopa.
Jag är ny här på sidan och helt grön när det gäller att bygga nytt. Har ni några bra tips vad man bör tänka på osv.
Vi har varit och kollat på Älvsbyhus visningshus i Malmö. Vi fastnade för huset Ägir då det passar i storlek och planlösning för oss.
Men vad kan man göra för att hålla priset nere? Tjänar man på att kanske beställa huset utan kök och anlita någon annan att göra det? Bör man anlita någon annan än Älvsbyhus gubbar till att förbereda tomten inför gjutning av platta osv? Vi har inte kompetens till att göra saker själva som tex sätta in kök osv.
Snälla ge era bästa tips och har ni erfarenhet av Älvsbyhus vill jag gärna ha era åsikter :D
 
Vi har nu bott ett drygt halvår i vårt Älvsbyhus och kan väl i princip ge följande tips.

Vad gäller att göra saker själv så är svaret helt klart nej. Det sparar man inga pengar på. Avdragen är små relativt kostnaden att göra något själv. Exempelvis att välja bort hela standardköket inkl vitvaror ger ett avdrag på under 20000.

Det kan kan rekommendera att välja bort om man ska välja bort något är först och främst stänkskyddet ovan diskbänken. Avdraget är löjliga 250 kr men man får en ren spånskivevägg att jobba med om man som vi vill kakla istället. Det ger ett rejält lyft för känslan i köket jämfört med den plastiga skivan (BerryAlloc Kitchenwall) som dom har som standard.

Det andra jag hade valt bort om jag hade byggt Älvsbyhus igen är golvet. Fanérgolvet är snyggt men är känsligt och ger ett hyfsat avdrag på 190kr/m2 att välja bort (obs att alla siffror är från december förra året när vi lade vår fabriksorder). Man kan ju då också göra huset mer personligt då de 4 alternativ som finns inte är jätteroliga.

Vad gäller huset iövrigt handlar det mest om att veta vad man köper. Jag hade efter maniskt forumsurfande järnkoll på Älvsbyhus och visste precis vad det var för hus, hur de är uppbyggda vad man hade att förvänta sig. Det är nog en bidragande orsak till att vi är supernöjda med huset. Jag kan ibland uppfatta det som att det framförallt på forum ofta är ett visst snobberi (i brist på bättre ord) och att uttryck som "sommarstuga", etc används om t.ex. Älvsbyhus och i viss mån Smålandsvillan pga att de exempelvis har krypgrund och radiatorer. På samma sätt kan man som jag i en tidigare tråd bli påhoppad om man uttrycker sig för positivt och bli anklagad för att jobba för dem, etc. Och visst jag kanske uttryckte mig lite väl entusiastiskt i den tidigare tråden men det är en ganska euforiskt känsla att efter 3 års hopplöst husletande med visning efter visning av det ena objektet sämre än det andra, kunna flytta in i ett nybyggt hus.

Min uppfattning är dock efter våra 6 första månader att huset är precis vad just vi letade efter. Det vill säga ett prisvärt hus utan några som helst krusiduller men som är i högsta grad funktionellt och ger en verkligt hemtrevlig känsla, åtminstone för oss. Sen så är det ju så att huset har spikad 10mm spånskiva på innerväggarna som är oisolerade sånär som väggen till tvättstugan som är isolerad. Det gör också att man t.ex. om man tittar noga i rätt motljus på våtrumstapeten i tvättstugan kan se antydan till var vissa spikar sitter. Vidare gör det enligt vissa husen ganska lyhörda. Då vi läst dessa varningar pratade vi med vårt bygglag som monterade huset så att de gipsade de rumsskiljande innerväggar som vi kände att vi ville dämpa, t.ex. väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet samt vardagsrumssidan av väggen till tvättsugan. Jag vet inte hur stor skillnad det gjort men vi upplever inte huset som lyhört, så kanske hjälpte det en del? Vidare så är innertaket folierad spånskiva (Elittak från Byggelit) som vissa kanske fnyser lite åt. Hur det håller sig får framtiden utvisa. Det ser helt ok ut nu iaf.

Annars så är väl mitt tips mest att se till att markarbetet görs ordentligt och då framförallt återfyllnaden och monteringen av rasskydden så att de hamnar lutande mot grundbalkarna och att de har bra motfyllning nertill på insidan. Om det görs ordentligt håller de emot kanonbra. Görs det dåligt rasar de tillsammans med gruset man återfyllt med in under grundbalken. Samma med rören som stuprören ansluts till. Se till att de verkligen hamnar enligt Älvsbyhus ritning (slarvades med hos oss) så slipper man att de inte linjerar vilket ser lite tråkigt ut (men som inte räknades som ett fel vid slutbesiktningen då stupröret ändå mynnar ut i lövsilen och att funktionen därför är ok.

Till sist vad gäller uppvärmningen så är jag och har alltid varit radiatorförespråkare, så för mig är bristen på golvvärme ingen nackdel, men det är såklart bra att vara medveten om man man inte redan är det. Tilluften går numera på Älvsbyhus genom radiatorerna och vidare ut i rummen så kallras vid fönster, etc som många hus dras med är icke-existerande.

Oavsett vilket hus/hustillverkare ni väljer så var medvetna om de 6 månader man har på sig att påpeka fel som inte upptäckts vid slutbesiktning. När vi målade vårt hus upptäckte vi att panelen ovanför 3 fönster + altandörr stod nästan kloss an mot överblecket (bara 1 1/2-plans hus med förhöjt väggliv som har överbleck). Panelen stod alltså med ändträ i vatten när det regnade. Tog bilder och skrev ett välformulerat mail och 3 dagar senare kom en snickare och fixade det hela.

Sen tror jag att att de flesta större hustillverkare har fått skärpa till sig rejält vad gäller servicenivå de senaste åren som en följd av samhällets utveckling i stort. Jag läser t.ex. en del på Älvsbyhus facebooksida och det är slående vad effektivt det är när något som råkat ut för dålig service skriver om det där.

Sen ska man också vara medveten om att nytt inte är lika med perfekt, oavsett tillverkare. Som vår besiktningsman sa så ska alltid ett fel vägas mot kostnaden att åtgärda det. Dvs en ytterdörr byts inte för att man har ett 2mm märke i den. På sin höjd kan de fyllas i med lite färg. Kanske självklart för de flesta men ändå något som förvånansvärt många uttrycker stor besvikelse över.

Lycka till och fråga gärna om det är mer specifika saker om husen eller processen du undrar över.

EDIT: Jösses vad långt det blev!!
 
Erik_Johansson skrev:
Vi har nu bott ett drygt halvår i vårt Älvsbyhus och kan väl i princip ge följande tips.

Vad gäller att göra saker själv så är svaret helt klart nej. Det sparar man inga pengar på. Avdragen är små relativt kostnaden att göra något själv. Exempelvis att välja bort hela standardköket inkl vitvaror ger ett avdrag på under 20000.

Det kan kan rekommendera att välja bort om man ska välja bort något är först och främst stänkskyddet ovan diskbänken. Avdraget är löjliga 250 kr men man får en ren spånskivevägg att jobba med om man som vi vill kakla istället. Det ger ett rejält lyft för känslan i köket jämfört med den plastiga skivan (BerryAlloc Kitchenwall) som dom har som standard.

Det andra jag hade valt bort om jag hade byggt Älvsbyhus igen är golvet. Fanérgolvet är snyggt men är känsligt och ger ett hyfsat avdrag på 190kr/m2 att välja bort (obs att alla siffror är från december förra året när vi lade vår fabriksorder). Man kan ju då också göra huset mer personligt då de 4 alternativ som finns inte är jätteroliga.

Vad gäller huset iövrigt handlar det mest om att veta vad man köper. Jag hade efter maniskt forumsurfande järnkoll på Älvsbyhus och visste precis vad det var för hus, hur de är uppbyggda vad man hade att förvänta sig. Det är nog en bidragande orsak till att vi är supernöjda med huset. Jag kan ibland uppfatta det som att det framförallt på forum ofta är ett visst snobberi (i brist på bättre ord) och att uttryck som "sommarstuga", etc används om t.ex. Älvsbyhus och i viss mån Smålandsvillan pga att de exempelvis har krypgrund och radiatorer. På samma sätt kan man som jag i en tidigare tråd bli påhoppad om man uttrycker sig för positivt och bli anklagad för att jobba för dem, etc. Och visst jag kanske uttryckte mig lite väl entusiastiskt i den tidigare tråden men det är en ganska euforiskt känsla att efter 3 års hopplöst husletande med visning efter visning av det ena objektet sämre än det andra, kunna flytta in i ett nybyggt hus.

Min uppfattning är dock efter våra 6 första månader att huset är precis vad just vi letade efter. Det vill säga ett prisvärt hus utan några som helst krusiduller men som är i högsta grad funktionellt och ger en verkligt hemtrevlig känsla, åtminstone för oss. Sen så är det ju så att huset har spikad 10mm spånskiva på innerväggarna som är oisolerade sånär som väggen till tvättstugan som är isolerad. Det gör också att man t.ex. om man tittar noga i rätt motljus på våtrumstapeten i tvättstugan kan se antydan till var vissa spikar sitter. Vidare gör det enligt vissa husen ganska lyhörda. Då vi läst dessa varningar pratade vi med vårt bygglag som monterade huset så att de gipsade de rumsskiljande innerväggar som vi kände att vi ville dämpa, t.ex. väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet samt vardagsrumssidan av väggen till tvättsugan. Jag vet inte hur stor skillnad det gjort men vi upplever inte huset som lyhört, så kanske hjälpte det en del? Vidare så är innertaket folierad spånskiva (Elittak från Byggelit) som vissa kanske fnyser lite åt. Hur det håller sig får framtiden utvisa. Det ser helt ok ut nu iaf.

Annars så är väl mitt tips mest att se till att markarbetet görs ordentligt och då framförallt återfyllnaden och monteringen av rasskydden så att de hamnar lutande mot grundbalkarna och att de har bra motfyllning nertill på insidan. Om det görs ordentligt håller de emot kanonbra. Görs det dåligt rasar de tillsammans med gruset man återfyllt med in under grundbalken. Samma med rören som stuprören ansluts till. Se till att de verkligen hamnar enligt Älvsbyhus ritning (slarvades med hos oss) så slipper man att de inte linjerar vilket ser lite tråkigt ut (men som inte räknades som ett fel vid slutbesiktningen då stupröret ändå mynnar ut i lövsilen och att funktionen därför är ok.

Till sist vad gäller uppvärmningen så är jag och har alltid varit radiatorförespråkare, så för mig är bristen på golvvärme ingen nackdel, men det är såklart bra att vara medveten om man man inte redan är det. Tilluften går numera på Älvsbyhus genom radiatorerna och vidare ut i rummen så kallras vid fönster, etc som många hus dras med är icke-existerande.

Oavsett vilket hus/hustillverkare ni väljer så var medvetna om de 6 månader man har på sig att påpeka fel som inte upptäckts vid slutbesiktning. När vi målade vårt hus upptäckte vi att panelen ovanför 3 fönster + altandörr stod nästan kloss an mot överblecket (bara 1 1/2-plans hus med förhöjt väggliv som har överbleck). Panelen stod alltså med ändträ i vatten när det regnade. Tog bilder och skrev ett välformulerat mail och 3 dagar senare kom en snickare och fixade det hela.

Hej!
Tack för ett väldigt bra svar! Väldigt tacksam för det.
Får jag fråga vad er kakyl hamnade på och om den stämde bra med slutpriset? Använde ni Älvsbyhus till att göra allt?
Hur tycker ni att badrummen är i standard? Hur lång tid tog hela processen från start till inflytt? Vad för älvsbyhus valde ni?
Mkt frågor...kommer säkert på fler men just nu kommer jag inte på mer :)
 
Hoppsan nu blev hela ditt svar med igen...haha.
 
Vårt projekt var lite speciellt då det var ett samarbete mellan vår säljare på Älvsbyhus och företaget som äger marken och projekterar hela det område på totalt 25 hus som ska byggas. Det var alltså ett totalpris annonserat baserat sig på 3 avtal. Dels entreprenadavtalet med Älvsbyhus, avtal på markarbetet innanför tomtgräns med vår säljares bolag samt avtal på markarbetena utanför tomt (gemensam väg, V/A, etc) samt alla anslutningsavgifter, kostnader för bygglov, etc med det företag som bygger området. Det gjorde att vi visste på kronan vad allt skulle kosta och inget kunde ändras.

Normalt när man bygger Älvsbyhus så har man ju det vanliga entreprenadavtalet med Älvsbyhus på själva huset och grund inkl montering. Sedan har som regel säljaren ett eget bolag som förmedlar markarbetena som man kan teckna avtal med på den delen (dvs man kan inte köpa något annat än själva huset och eventuellt garage/carport via Älvsbyhus utan det är med via säljaren) som då ofta inkluderar container för att slänga skräp i under byggtiden samt mobilkran för lossning av modulerna. Givetvis gör säljarens bolag en shysst vinst på detta men fördelarna är att man slipper mycket eventuellt krångel. I vårt fall var det dessutom fördelaktigt då upplägget var sådant att alla betalade samma grundpris oavsett tomt (alla tomter är ungefär lika stora) så trots att vår tomt krävde rejält med sprängning grovt uppskattat någonstans mellan 200-300 m3) så kostade det markarbetet samma som för de tomter som stod på ren sandjord.

Men vad gäller själva leveransen från Älvsbyhus så är det inget som kan tillkomma oförutsett utan det är de eventuella tillval ni gör som tillkommer på grundpriset. Det som finns vissa osäkerheter kring är som sagt markarbetena. Det beror ju lite på hur avtalet ni tecknar ser ut men jag tror att vår säljare via sitt bolag lämnar fastpris på dessa. Hade jag byggt idag och inte köpt ett "helhetskoncept" som vi gjorde så hade jag inte tagit markentreprenaden via säljarens bolag men det är mest för att jag har en nära vän som arbetar med sådant. Jag hade då kunnat tillfredsställa den lille pedanten i mig lite bättre. Men som sagt, det är smidigt att ta allt via säljaren. Åtminstone med vår säljare.

Vad gäller badrummet (vi har bara ett i vårt Höner) så gillar vi det. Vi har valt till "allt" i stort sett vilket kostar en del men då är också standarden på möbler, etc riktigt bra. Till skillnad från stänkskyddet ovanför köksbänken så ser våtrumsskivorna (Fibo Trespo) i badrummet i vårt tycke riktigt bra ut och ihop med den mörkgrå våtrumsmattan (Tarkett Aquarelle) vi valde på golvet så känns det fräscht och snyggt. Gör man alla de tillval vi gjorde får man (åtminstone var det så vid leverans tidigare i år som sagt) följande:
Duschväggar: Ifö Space 2000
Kommod med tvättställ: Ifö Sense SMP 90
Spegelskåp: Ifö Option OSPP 90

Vad gäller tiden så preliminärbokade vi tomten 31 augusti förra året. 29 september skrev vi på entreprenadavtalet med Älvsbyhus. Då hade vi redan i samråd med säljaren valt husmodell (Höner), garage (F12) samt de tillval som påverkar exteriören, dvs som behöver vara med på bygglovshandlingarna såsom låga fönster i vardagsrum, om man vill ha extra fönster ovanför köksbänken, helglasad altandörr, etc. Vi skrev samtidigt på avtal gällande tomtköpet och först efter detta skickade entreprenören in handlingarna för att stycka av tomten. När detta var klart i början av december så tog det bara någon vecka eller 2 innan bygglovet godkändes (bygglovshandlingarna hade skickats in direkt i slutet av september men behandlades först när avstyckningen var klar såklart).

I början av december fick vi tapetprover samt prover på våtrumsmatta hemskickade och gjorde dessa val samt skickade tillbaks dem strax före jul. När bygglovet var klart träffade vi vår säljare och gick igenom vår fabriksorder med alla tillval och denna skickades in i början av januari. Vi fick strax efter detta meddelande om att husleveransen var planerad till 17 mars och slutbesiktning 16 april. Så där har du en någorlunda bild av hur det tidsmässigt såg ut för oss. :)

Dock måste jag säga att det viktigaste av ALLT är husets placering på tomten. Det är en av få saker som aldrig går att ändra och som inte går att poängtera nog. Tomten styr också valet av husmodell väldigt mycket. Fokusera på hur ni har väderstrecken (solläget), varifrån infart och entre kommer vara, etc. I vårt fall t.ex. som har entre i norrläge och uteplats i söderläge så passar Höner helt perfekt. Om vi (som det såg ut från början) hade varit tvungna att ha infart och entre söderifrån hade vi valt ett Lodur (som har vardagsrum och kök på samma långsida) och en altandörr från vardagsrummet direkt ut på altanen i söderläge.

På samma sätt så hade vi gärna haft ett enplanshus men vår tomt är bara har knappt 800m2 med max 20% exploateringsyta så det hade inte gått att få den yta vi vill ha i ett plan. Även om vi hade fått bygga större så hade det blivit helt fel på tomten. Så som sagt, fokusera på vad som passar tomten bäst. Man ser väldigt ofta hus som bara placerats nästan mitt på tomten och inte har någon öppen tomtyta någonstans. Ofta vill säljaren snabbt hasta förbi denna detalj har vi förstått men det är något som ger enorm skillnad på slutresultat. Vi var dom enda av de 6 som byggt hittills i vårt område som ifrågasatte den föreslagna placeringen och flera grannar har påpekat hur fantastiskt bra vårt hus står i förhållande till sol och att vi verkligen maximerat den användbara tomtytan. Vi sprang runt med 50 meters måttband en helg och satte upp markeringar för att välja hur huset skulle stå. :)

Till sist (nu är det snart slut, jag lovar) så är min allra främsta rekommendation att inte ta något för givet. Vi ifrågasatte allt vi kände oro kring (läste som sagt på maniskt på nätet hela hösten och vintern) och det gjorde verkligen skillnad på slutresultatet. Från husets placering till hur markarbetena utfördes.

Finns lite att läsa på min blogg jag startade en bit in i projektet men aldrig fortsatte med här: http://oskarslycka.blogspot.se/

Ännu ett maratoninlägg, hehe.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.