Hej,

Nu skall bygget dra igång. Jag har tänkt bygga ett en-planshus på ca 100 kvm. Grunden gjöts i Måndags och det är snart dags för byggstart. Håller på för fullt att ta in offerter på virket. Mer info och billder hittar ni på www.walltorp.net

Nu till min första fråga(säkert av många): Jag har tänkt ha dubbla liggande 195x45 reglar på ytterväggarna för att bära upp takstolarna. Hur förankarar jag bäst takstolarna på dessa?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
 
Vinkeljärn funkar bra.

Trevligt hus, förresten.
 
Tackar för tipsen och kul att du gillar mitt hus. Skall bli kul att sätta igång. :)

Hur grova vinkeljärn bör användas?

Mvh Håkan
 
Vi bygger just nu ett lösvirkeshus och ska montera takstolar på fredag. Jag gjorde en s.k. bärlina där takstolarna kommer stå på. På så sätt spelar det ingen roll vart reglarna under hamnar. Sen har jag vinkeljärn för att fästa takstolarna.
Jag kan skicka bilder om du vill se mer i detalj. Vet inte hur man lägger upp bilder här i forumet...
 
Mikael_L
Är det överkurs med gaffelankare ?
 
  • Gaffelankare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
hakan_wallin skrev:
Jag har tänkt ha dubbla liggande 195x45 reglar på ytterväggarna för att bära upp takstolarna. Hur förankarar jag bäst takstolarna på dessa?
Vanligare är väl att ha en liggande regel och den andra stående under, infälld i de lodräta reglarna.
Det ger mycket bättre styrka i avbärningen vid fönster och dörröppningar. Ligger alla takstolar precis ovanpå stående lodräta reglar spelar detta dock ingen roll, men då behöver du å andra sidan inte heller ha dubbla 195or ovanpå.

dubbla liggande 195or ger dessutom aningens mer köldbrygga.
 
Snailman
Tror faktiskt inte jag lyckats se någon som inte använder den här metoden: (de här är från två olika lösvirkeshus)
 
  • Resize of IMGP0909.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Resize of IMGP0104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tack för era svar. Finns det nackdelar med min lösning? Bygget börjar i helgen så det börjar bli dags för mig att bestämma hur jag skall göra.

BesserBosse, Skicka gärna bilder. Det vore väldigt snällt.

Mvh Håkan
 
Mikael L. Hur fäster jag gaffelankaret i överligande regel och i Takstol? Har du nån bild eller kan du förklara?

Tack!

/Håkan
 
Mikael_L
Så här t.ex.
Men som sagt, jag vet inte om gaffelankare ska ses som overkill eller kanske sämre ur köldbryggesynpunkt. Man får nog fundera lite över det.
 
  • gaffelankare.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för skissen. Finns den i sin helhet någonstans på nätet?

Vad exakt innebär en köldbrygga?

/Håkan
 
Mikael_L
Med köldbrygga menar jag att gaffelankaret, iom att det är av metall, kan leda ut värmen ur huset genom den omgivande isoleringen.

Nu inser jag en annan tydlig nackdel med gaffelankare, ankarets nedre del samt skruvarna/spikarna kommer troligen vara ivägen för väggskivorna! Dom kommer inte dikt mot väggen. Om man har korsreglat kanske det klarar sig...
 
Hemma har jag byggt med vinkeljärn och försökt lägga takstolarna ovanpå stående reglar, funkar utmärkt och det var en byggare som sade att jag skulle göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.