Hejsan glada byggare,

(--- Har inga skander pa denhar datorn, aao betyder aao ibland...) ;)

ett riktigt stort orosmoln har dykt upp... Borde man skydda ett sprillans nytt friskt hus mot husbock och andra avskyvarda trahusgnagande insekter? Euh, man _borde_ val det eller hur...?

Lite bakgrundsfakta:
-Bor och bygger nytt hus i frankrike, strax utanfor Geneve. (Japp, snart bilmassa.)
-Har ett stommonterat elementhus fran hemlandet Finland. (Mansardtak, 2v + kallare)
-Ytterpanelen redan grundmalad i fabrik (Gult).
-Ingen behandling av granvirket savitt jag vet. Husbock ar tydligen ganska ovanligt i Finland. Tur for er darhemma. :p
-Det saljs "skydd pa burk" har nere, gar att pensla eller spruta pa traet, men traet maste vara obehandlat.
-Arbetskraft har nere ar _svindyr_ for att saga det snallt...
-Husbock heter "Capricorne" pa franska. (Kapitlet onodigt vetande kanske.)

Eventuellt kan vi fortfarande komma at "det mesta" av takstolarna. Det ar nog det grovsta virke vi har i huset.

Jag har hort att husbock "bara" angriper grovt virke (ca. 5cm * 10cm minimum.) Stammer det? Eller maste man behandla _allt_ virke, inklusive bradorna som ar i ytterpanelen? Da maste vi slipa bort grundfargen pa alla brador, behandla och mala igen... (Enligt franska "behandlingsmedelsburken" kan man bara behandla direkt pa obehandlat tra...) :surprised: Brr... Och hur ar det med stomvirket _inuti_ elementen, bakom gipsskivorna? Suck...?!? Och lakten for takpannorna ovanpa tatskiktet? Ojoj...

...jag har sokt lite pa forumet (och google:at som en galning) och Anticimex (hos er i Sverige) tycks kunna "gasa" ett hus som blivit angripet? Kan detta ocksa goras i preventivt syfte? Hur kan "gasen" penetrera virket? Gor A.c. hembesok i frankrike? ;)

Kan inte beskriva hur enormt irriterande det kanns att "fundera" pa detta _nu_ da huset ar stommonterat och man haller pa och fixar & donar. Borde ha tankt ordentligt igenom detta problem _innan_ man kontaktade husbyggningsfirmorna. Aargh. :( :p :-[

Mycket tacksam for tips och rad. Hoppas verkligen att nagon kan komma med goda nyheter. Drabbas snart av mild panik. Enligt uppgift "svarmar" husbocken harnere i Juni, sa hittills har vi ett friskt hus, men... "Tick, tack, tick, tack..." :surprised:


Ha en trevlig helg,
Magnus


P.S. Finland - Sverige i OS final...! Otroligt. Synd att inte bada kan vinna. Jag bryr mig inte sa mycket om vem som vinner, bada landerna far i alla fall OS medalj! ;)

 
Du kan ju kolla om husbocksförsäkring ingår i hemförsäkringen. Ibland gör den inte det , men då kan man nog teckna det som tilläggsförsäkring.
 
Husbocken angriper i huvudsak grovt konstruktionsvirke. Framför allt takbjälkar och ev. väggreglar på södersidan. Bästa sättet att skydda sitt hus är att se till så att den lille gynnaren inte kommer in.
Det är därför viktigt att montera insektsskydd/-nät och se till att det inte finns några springor där bocken kan komma in. Jag tror att det kan vara klokt att dessutom använda medlet som du nämnde på takbjäkarna som du kan komma åt. ;)
 
Jaså, helst på södersidan. Och särskilt under mörka tak. Den gillar väl värmen. Tydligen använder man boracol som skydd mot husbock.


Husbocken (Hylotrupes bajulus)
Förekommer i takkonstruktioner, oftast med mörk beklädnad. Kan sprida sig till trävirket i hela huset och till grannfastigheter.


http://www.lavtox.se/ins025.htm
 
Hejsan och tack for era svar!

Faidros: Jag ar radd for att forsakringsbolagen har nere inte forsakrar mot husbock och liknande, det skulle inte forvana mig. (De tycks oftast resonera: Tank om det skulle bli en skada och kunden anvander forsakringen, da blir det ju dyrt for bolaget! -Nej sadana forsakringar har vi inte...) ::)

Men jag ska nog kolla upp om det finns nagon forsakring mot skadeinsekter. (Husen harnere ar oftast byggda av betong, men har ofta "saftiga" takbjalkar, sa kanske...)

Immobil: Jo, takstolarna/takbjalkarna maste vi nog behandla. Och sa far vi forsoka tappa till de flesta "hal" i konstruktionen. Men ta t.ex. alla sma springor mellan takpannorna. Dar lar man nog aldrig fa riktigt "husbockstatt"...? Da far vi nog behandla taklakten med.

Vaggreglar mot soder? Ok, det later lite skrammande det ocksa. Eftersom det ar varmare har nere sa kanske alla reglar "kanns" varma for krypet?

"Förekommer i takkonstruktioner, oftast med mörk beklädnad. Kan sprida sig till trävirket i hela huset och till grannfastigheter. "

...Betyder det att husbock kan noja sig med vaggpanel om inget battre bjuds? Brr. :-/

Flera goda tips och rad?

Ha en trevlig sondag!

Mvh,
Magnus

 
Ja, nere i Frankrike är det ju annorlunda förhållanden.

magnusbjork skrev:
-Husbock heter "Capricorne" pa franska. (Kapitlet onodigt vetande kanske.)........
...jag har sokt lite pa forumet (och google:at som en galning)
Undrar om inte capricorne är en bock i största allmänhet. Har du provat att googla på "Capricorne des maisons"?

På engelska verkar den kallas "Old house borer" och "House longhorn beetle".
 
Faidros skrev:
Ja, nere i Frankrike är det ju annorlunda förhållanden.

[quote author=magnusbjork link=1140908039/0#0 date=1140908039]-Husbock heter "Capricorne" pa franska. (Kapitlet onodigt vetande kanske.)........
...jag har sokt lite pa forumet (och google:at som en galning)
Undrar om inte capricorne är en bock i största allmänhet. Har du provat att googla på "Capricorne des maisons"?

På engelska verkar den kallas "Old house borer" och "House longhorn beetle".[/quote]


Japp, det stammer bra. Har sokt pa det. (Bland annat.) Tack for svaret.

Mvh,
Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.