Kallt I hela mitt hus o alla element kalla. Fjärrvärme o cirk pump. varit av hela sommaren tills nu. Försökt googlat mig till felet. Cirkulationspump tycks funka. Har skruvat av den blanka muttern o känt med mejsel på "hjulet". Det snurrar fort. Trycket i systemet är 1 bar som det ska. Har luftat alla element men kalla ändå. Luftat via ett rött handtag öngst upp i skåpet som grannen sa. Har en Danfos AMW100 värmeväxlare. Läste man kan trycka in den röda knappen där o snurra på det röda hjulet om man ställer på manuellt läge. Det gjorde jag. Gick lite trögt o nu sitter hjulet helt fast i vad jag tror stängt läge oavsett om jag väljer högre temperatur. Suck! Inte alls bra på detta men misstänker detta. Vet ngn om det finns ngt att göra i detta läge med hjulet som sitter fast nu? Typiskt när man ska bort en vecka i morgon. Panelen står o blinkar två korta blinkningar o emellan fast sken. Någon insatt i detta?
 
Scouten skrev:
Om du tar av termostaten på en radiator, fjädrar ”piggen” då?

Läs här: [länk]
Det är inte elementen som är felet utan värmeväxlaren vad jag tror. Styrventilen öppnar inte. Rätta mig om jag skriver fel benämningar på grejerna för jag har bara läst mig till detta. Jag behöver få ventilen att öppna sig, värmeväxlare men hur när röda "kugg hjulet"där sitter fast nu.
 
  • Styrventil med rött kugghjul och instruktionsetikett i en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjällvärme? Jag är rädd att det blir dyrt i längden.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Finns det inte en röd knapp man kan trycka in och sedan vrida det röda kugghjulet med andra handen?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fjällvärme? Jag är rädd att det blir dyrt i längden.
Fjärr förstås
 
J Josth skrev:
Finns det inte en röd knapp man kan trycka in och sedan vrida det röda kugghjulet med andra handen?
Jo jag tryckte på den o kunde vrida hjulet lite grann men plötsligt satt det fast helt o går inte rubba. Jag behöver få loss det men går det ens?
 
A
Är knappen ordentligt intryckt? Går hjulet inte att rubba åt något håll?
 
Scouten skrev:
Är knappen ordentligt intryckt? Går hjulet inte att rubba åt något håll?
Ja knappen intryckt samtidigt o hjulet går inte rubba åt ngt håll nu. Det gick från början rulla lite grann.
 
A
Jag vill inte ge några råd egentligen, men jag hade tagit i lite mer.
 
Scouten skrev:
Jag vill inte ge några råd egentligen, men jag hade tagit i lite mer.
Ok försöker en gång till nu då. Knappen in o så snurrar jag åt ett håll. Om jag inte får rätt på detta nu ska jag stänga av något då? Åker bort i jobb i morgon under 5 dagar.
 
W Whilmis skrev:
Ok försöker en gång till nu då. Knappen in o så snurrar jag åt ett håll. Om jag inte får rätt på detta nu ska jag stänga av något då? Åker bort i jobb i morgon under 5 dagar.
Nej det sitter tvärfast i stängt läge vad jag förstår. Se bilden tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.