Min gissning är att i det fallet som artikeln avser lär personen med videoövervakning åka dit.
Men det beror lite på hur kamerorna är riktade och ev maskade samt hur det ev sparas film.
 
Konstig installation verkar det vara, rörelsesensorer och larm från grannhuset som hörs när anmälaren rör sig på sin egen tomt?

Skulle inte förvåna mig om "kameran" visar sig vara en kameraattrapp och att frågan hamnar på fel bord pga detta... men på ett eller annat sätt måste man kunna tvinga grannen att upphöra med dumheterna.
 
  • Gilla
Lidd och 2 till
  • Laddar…
Låter ju onekligen rätt underligt får man ju säga. Att larma när någon rör sig på grannfastigheten kan ju inte ha mycket annat syfte än att störa grannen.
 
Bara dra en laser mot kameran så är problemet löst (förflyttat) 😎
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Bara att låta barnen gå ut på tomten nakna och sen anmäla grannens inspelning.. mer aktion på det sättet
 
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
MrJay
G Greger_08 skrev:
Bara dra en laser mot kameran så är problemet löst (förflyttat) 😎
Varför? En kamera är inte ett öga som skadas av laserljus….
 
MrJay MrJay skrev:
Varför? En kamera är inte ett öga som skadas av laserljus….
Jodå, man får dra upp effekten på den en bit bara… 😉
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
MrJay
tveksamt tveksamt skrev:
Jodå, man får dra upp effekten på den en bit bara… 😉
Hur många megawatt?
 
MrJay MrJay skrev:
Hur många megawatt?
Jag vet inte, men med tillräcklig energi så går något sönder förr eller senare.
Såhär skriver Reolink:
Lasers having power as low as 5 milliwatts can damage the camera when they are pointed at it for a long time. When the laser power goes beyond 5 milliwatts, the extent of damage increases, and the duration of exposure needed to cause that damage decreases.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MrJay
tveksamt tveksamt skrev:
Jag vet inte, men med tillräcklig energi så går något sönder förr eller senare.
Såhär skriver Reolink:
Intressant, tack!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Min gissning är att i det fallet som artikeln avser lär personen med videoövervakning åka dit.
Men det beror lite på hur kamerorna är riktade och ev maskade samt hur det ev sparas film.
Jovisst men verkar vara en klart okunnig husägare, sen har ju varje kamera sina egenskaper och appstyrning.
Sen är det här med larm ett otyg när man lika gärna kan använda appen och ställa in att man vill ha ett "tyst" larm.

Har en granne som blev sne på min kamera men löste det med en skylt inkl förklaring att jag inte filmar på hans sida. Plus då att jag själv kan ställa in när kameran ska ge ett larm. "Away eller Home".
 
Aktuell "kamera" är tydligen bestyckad med IR-deckare och akustiskt larm utomhus när IR-deckaren känner av rörelse på grannfastigheten...

Jag hade gjort en helt vanlig polisanmälan, brottsrubricering kan säkert någon hjälpa till med men det handlar i mina ögon om trakasserier, egenmäktigt förfarande, hemfridsbrott etc. Tackar gudarna att jag inte har en dylik granne.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Aktuell "kamera" är tydligen bestyckad med IR-deckare och akustiskt larm utomhus när IR-deckaren känner av rörelse på grannfastigheten...

Jag hade gjort en helt vanlig polisanmälan, brottsrubricering kan säkert någon hjälpa till med men det handlar i mina ögon om trakasserier, egenmäktigt förfarande, hemfridsbrott etc. Tackar gudarna att jag inte har en dylik granne.
Jo jag hade gjort samma sak! Knäppskalle till granne!
 
M MrDizzy skrev:
Min gissning är att i det fallet som artikeln avser lär personen med videoövervakning åka dit.
Men det beror lite på hur kamerorna är riktade och ev maskade samt hur det ev sparas film.
Jo visst är det så att kameror hår att maska och ställa in så att de inte reagerar på områden direkt i kameran. Men tyvärr så är det också superenkelt att ta bort det. (Typ knapptryckning) Och med vidvinklarna som är på moderna kameror så är det knepigt att rikta dom så att omgivningar inte kommer med. På mina kameror så är maskningen och begränsning superlätta att inaktivera. Och även om de inte filmar inom ett visst område så kan man ändå se vad som händer inom hela området. Lösningen för min del blev att placera utomhuskameran så att den inte kan filma grannar mm. Det gick att göra så med hjälp av en egen tillverkad skärm av aluminiumplåt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.