Hej!
Jag har suttit och läst en massa här på forumet och jag och min sambo har under 2 års tid haft tankar på att bygga vårat drömhus på en tomt vi fått i arv.
Vi har kollat på Älvsbyhus men dom åkte bort direkt pga "skräckhistorier" man läst samt att vi inte gillar inredningen dom erbjuder.
Vi har även varit inne på Villa Nybro men den skulle kosta ca 2,2 miljoner (inkl. övervåning) och det är en ungefärlig kalkyl.
Vi funderar nu på att bara ta lån på bottenvåningen och göra övervåningen allt eftersom vi har råd. Då hamnar vi på ca 1,7
Någon som har några andra bra förslag?
 
Hur stort tänker ni bygga och var i Sverige?
 
viktigaste rådet vill man spara/göra själv bla bla bla tänk på att man med säkerhet inte kommer att få pengar"över"på väldigt länge efter man har köpt sitt hus,får man barn med så blir det ju endå mindre.
gör en riktig kalkyl över vad ett färdigt hus kostar sen kan ni ju spara på sånt som målning tapetsering planera trädgård.
 
Det som ingen berättar är att nyckelfärdigt 1.7milj räknar inte in extra grävjobb, framdragning av el till tomten, göra eget avlopp, borra eget vatten, borra bergvärme. Eller om du bor mer centralt anslutningar till komunalt VA eller fjärrvärme.

Allt från 100.000-1milj kan LÄTT förvinna till detta.
 
Vi kommer att bygga i Luleå,Norrbotten.
1,7 miljoner får vi bottenvåningen klar för inklusive grund, el,avloppstank som vi ska sätta in sen har vi redan borrat för vatten på tomten(eget vatten) så det ska bara dras in och dom kostnader är med i kalkylen. Min svärfar bor på tomten brevid och vi ska dela avloppstanken och ansluta oss på samma brunn. det blir dessutom en grund med bjälklager och behövs inget markarbete då det är på bergsklippor vi bygger huset (redan fått klart av firman som ska bygga grunden).
Vi har idag 2 barn på 7 resp 13 år och kommer inte skaffa några fler.
 
Jag tolkar det som att ni har bestämt er för leverantör..? Stämmer det? Det finns vansinnigt mycket leverantörer av hus och orkar man så skickar man offertförfrågan till alla. Har man tur så vill någon av dom in på just din marknad och bjuder till lite extra. Pris för att låta bygga ett hus ligger, i min erfarenhet, på mellan 15,000 och 25,000 kronor per kvadratmeter. Därav min tidigare fråga om storlek. 25,000 gäller främst storstäder eller "överhättade" platser.

Det är svårt att ge råd om hur ni ska utföra bygget. Har ni allt ni behöver på båttenvåningen och övervåningen är ren lyx. Ja då tycker jag att er tanke är bra. Kommer ni behöva övervåningen och ni måste leva på en byggarbetsplats... ...ja då är det en personlighetsfråga. Jag fixar det inte men min bästa vän har inga problem med.

Vill du eventuellt ha mer stöd i ett beslut, lägg då gärna upp en ritning.

Mvh Ragnar
 
Emelie.T skrev:
Vi kommer att bygga i Luleå,Norrbotten.
1,7 miljoner får vi bottenvåningen klar för inklusive grund, el,avloppstank som vi ska sätta in sen har vi redan borrat för vatten på tomten(eget vatten) så det ska bara dras in och dom kostnader är med i kalkylen. Min svärfar bor på tomten brevid och vi ska dela avloppstanken och ansluta oss på samma brunn. det blir dessutom en grund med bjälklager och behövs inget markarbete då det är på bergsklippor vi bygger huset (redan fått klart av firman som ska bygga grunden).
Vi har idag 2 barn på 7 resp 13 år och kommer inte skaffa några fler.
Det låter som ni har bra koll och det går nog bra.
 
Nej vi har inte helt bestämt oss men till 90% pga att det verkar vara det billigaste alternativet där man ändå får ganska bra standard.
Vi ritade först ett hus som vi tänkte bygga men pga att det tar längre tid att bygga kostar det mer.
Med smålandsvillan betalar man ingenting förrän man flyttar in i huset.Förutom vissa avgifter som man måste ha klart innan man kan börja bygga och ta lån.
På bottenvåningen har vi inte allt vi behöver men det funkar.Det blir som vi bor i dag fast större:)
Helt klart hade dte varit önskvärt att få klart allting på en gång men man måste se till att man kan ta omkostnader o dyl.
Under 2 miljoner är inga problem men skulle vi bygga ett hus för 2,2 och det då tillkommer en massa kostnader så börjar det bli tajt ekonomiskt och den situationen vill vi inte hamna i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.