Vårt hus håller som bäst på att byggas. Plattan har varit färdigjuten ett par månader och igår kom det upp väggar runt det som ska bli nedervåningen. Husets stomme är av trä.

Jag blir lite orolig när jag ser snön på plattan och även snö som ligger mot väggarnas träkonstruktioner på insidan. Samtidigt förstår jag att det måste vara helt hopplöst att bygga helt torrt under denna årstid. Har någon erfarenhet av vinterbygge och hur mycket snö/väta som är okej utan att skador uppkommer? Jag själv kan inget om husbygge, vi bygger på totalantreprenad och dessutom grupphus... Arbetet sker i etapper och utförs av ett stort byggföretag så de borde väl veta vad de gör??? Det lär nog ta kanske en vecka innan huset är tätat, kanske till och med mer... Väggarna har rejäla plastskydd upptill vilket gör att isoleringen borde hållas torr. Tankar om detta, någon...?

/Lena
 
Det finns egentligen bara en fördel att bygga på vintern och det är att nederbörden kommer ner som snö vilket gåt hyffsat lätt att skotta bort! Är det dessutom minusgrader så är naturligtvis risken för fuktskador mindre så ur den aspekten är det lugnt.

Att det byggs av ett storföretag är absolut ingen garanti för att de vet vad de gör, snarare tvärtom om du frågar mig:surprised:

Huset skall/bör att få tätt på ett par dagar om inte takkonstruktionen är alltför avancerad!

Så känn dig i huvudsak lugn MEN om vädret slår om till plusgrader eller det börjar regna så håll koll på att de täcker stomme/isolering/övrigt byggmaterial med ordentliga pressar!
 
Tack för svaret!

Nej, det där med storföretag har du säkert rätt i, risken är väl att ingen känner ansvar för just vårt hus... Och risk för tö/slask lär ju vara överhängande när man bor i Malmö.  :-/

Försöker lägga in en bild som visar hur det såg ut tidigare idag.

/Lena
 
  • hussn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggblocken verkar ju som sagt ha plast i ovankant, sedan så är ju inte heller isoleringen istoppad vilket är bra. Så än så länge ingen ko på isen ;)

På tal om regn och husbygge kan du ju se på när jag lösvirkesbyggde min kåk för några år sedan. Det regnade kraftigt ett par gånger innan taket kom på men det är bara att bita ihop och köra.... När man då bygger så långsamt som jag hinner allt torka upp ordentligt ;) :D ;D

stomresning.jpg
 
om Du tar kvast och skyffel och skottar bort snön inne och runt huset, så tror jag att byggaren förstår vinken, att du är rädd om huset.
 
Det snöade när jag hade stomresningen med, ingen fara, bara att skotta och se glad ut!
När det är taktätt så fixar ett par byggfläktar så det torkar upp fint.


stom5.JPG
 
Det viktigaste är att man lämnar konstruktionen i väggarna så öppen att man kan torka upp med värmefläktar när taket väl kommit på plats.
Det är först när fukt blir instängd eller får vara utan åtgärd en längre tid som det blir problem.

Det är aldrig fel att låta hantverkarna få veta att man håller ett öga på just dem och det huset så att de gör ett bra jobb. De vet ju hur det ska göras, det är mer en fråga om bekvämlighet, slarv och ackordsvinster som orsakar byggfusk.

Attd et är en stor firma garanterar ingalunda att just de hantverkarna är duktiga.
 
Tack för alla svar och goda råd!

Jag kontaktade säljaren igår och frågade om snön och eventuella fuktproblem. Hon berättade att när huset är tätat, med fönster, dörrar och allt som där hör till, sätter de in byggfläktar. Sedan tar de fuktprov innan de isolerar, både själva och genom en extern kontrollant (kvalitetsansvarig). Vi var välkomna att ta del av resultaten så fort proverna var gjorda. Det kändes faktiskt väldigt seriöst och bra. Nu kan jag sova gott på nätterna igen... :D

/Lena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.