vi har för nuvarande tre lån på vårat hus, 1mkr bundet på 5år, 325tkr bundet på 3år och ett litet medlemslån som är färdigbetalt i oktober(som togs när tomten mm köptes). vi amorterar nu 4tkr på det lilla och inget på de andra. men nu vet vi inte hur vi ska göra när det går ut. huset byggdes förra året och vi har inga topplån.

frågan är ju om man ska fortsätta att amortera 4tkr/mån eller om man ska spara dom för att inreda övervåningen inom kort? egentligen så ska man väl amortera nu när räntorna är låga men om vi gör det så kommer det dröja många år innan vi kan färdigställa huset. tomten blir klar i år så då är det bara en altan och övervåningen kvar... altanen ska vi göra till våren. någon som har något bra råd till oss? man skulle ju oxå kunna amortera 2tkr och spara 2tkr men då märks det ju knappt någon skillnad när det lilla bundna lånet går ut om ca 2år... vore jätte tacksam för era goda ideer.
 
Hur det nu är så känns det rätt skönt efter några år när man ser att armorteringen faktiskt "gör nytta". Så helt armorteringsfritt tycker jag är fel.

4t i månaden är ju dock en ganska kraftig armortering på ett såpass litet lån. Mer normalt är (tycker jag) en amortering på kanske 2% av lånebeloppet per år. Sedan kan man ju justera det litet efter dagsformen på sin ekonomi. Så har ni stora ytterligare investeringar i boendet på gång så skulle ialla fall jag ligga lite lågt med armorteringarna.

men till slut så handlar det ju om vilka marginaler man har i sin ekonomi. Om det är så att man nätt o jämt klarar ev. ränteuppgångar så gäller det ju att med näbbar och klor få ner lånebeloppet (eller göra något åt intäktsidan, vidareutbildning, högre lön etc.).
 
vi klarar nog en ganska hög ränta men om den ligger över 10% när dom bundna går ut så får man ju dra in på en hel del... tycker du att man ska försöka få färdigt huset så fort som möjligt eller att det är helt lugnt att vänta i över tre år? vi lägger väl ca 4500tkr på ränta varje månad och sedan har man ju en inte så billig hobby(egen häst)... de pengar som jag sparar förutom till huset kan ju vara bra att ha i buffert till både bil och häst så det blir ju inte så mycket mer sparande än de 4tkr.
 
Vågar inte tycka så mycket. Om ni tycker att ni inte behöver övervåningen just nu så är det ju ett alternativ att vänta. Chansen är stor att ni när ni väl gör den har andra tankar om både planlösning och val av inredningsnivå. Om 3 år kanske det inte känns lika pirrigt att satsa 100 000 extra på den den där häftiga badruminredningen eller kanske tycker det är helt OK med tapeter för 1000 kr rullen etc.
 
vi behöver ju inte övervåningen inom snar framtid men vi vill ju... kanske är bättre att amortera 2 eller 3tkr och spara resten. man kan ju alltid ändra amorteringen senare. tack för svaren.
 
Man måste nog göra detta "efter eget huvud", att man själv väljer vad man ska göra.
Då har man satt sig in i problemen/lösningarna och man kan inte bli arg på någon annan.

Men jag hade nog minskat amorteringen till kanske 1 000 kr/m, sparat resten 3 000 kr/m på
ett bo/renoveringskonto. Då har man pengar som skall gå till huset, inget annat.
Skulle räntorna gå upp mycket innan ni hinner på börja en renovering så skulle ni ändå kunna
amortera av vid ett senare tillfälle.
Skulle en av er bli arbetslös eller sjukskriven så har ni också en buffert för sådant.

Man måste hitta rätt balans mellan att amortera, buffertspara, renovera och leva.

Ett alternativ kan också vara att skriva upp vad man gör med pengarna. Skriv upp varenda krona
som ni spenderar och sätt er sedan med detta. Kanske kan ni behålla amorteringen på 4 000kr/m
och att ni hittar annat som ni kan dra in på som räcker till renoveringen?

Lycka till
 
Man får väga ihop amorteringstakt och hur länge till man tror sig leva. Om man kan amortera i rask takt så att man får bo sina sista 30 år i ett hus utan lån, ja, det kan det ju vara värt.
Men om man amorterar så där lite lagom, så huset är färdigbetalt samma dag man trillar av pinn? Vad har du då för glädje av att du betalat alla dessa pengar? Arvtagarna blir glada förstås, och det kanske var meningen.
 
Jag skulle amortera, gärna mer än 4kkr/månad.

Om något händer, t.ex. att man sätter barn till världen, man blir sjuk, man blir arbetslös, eller tyvärr känner att det är dags att separera så är det magnifikt mycket bättre om lånen är låga i förhållande till husets värde.

Om ni känner att 10% ränta skulle medföra vissa inskränkningar i levnadsstandarden, men att det går, så är jag säker på att det går redan idag att amortera 4kkr och ändå ha pengar över till altan och övervåning.

Huset är nytt nu, och det finns inga stora renoveringskostnader bakom knuten. Men, om 12-15 år skall mycket börja renveras och bytas, och då kan det vara mycket tryggt att ha amorterat i alla fall halva lånet, så att man kan låna lite pengar när värmepumpen skall bytas samma år som kylen och frysen la av, och dessutom skall fasaden målas om...
 
tack för många bra svar. vi har ju ett tag på oss att fundera lite som tur är. det lutar nog åt att amortera 4tkr och försöka spara så mycket vi kan till övervåningen.
 
Jag förmodar att ni har pantbrev på lånen :D. Då kan amorteringen vara den bästa lösningen just nu. När det sedan blir låneomsättning har ni möjlighet höja lånebeloppet utan större bekymmer och få ut friska pengar - samtidigt som ni under amorteringstiden successivt fått lägre bankutgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.