Hej,

Jag har starka funderingar på köpa detta hus men blir osäker eftersom ingen besiktning kunnat genomföras på krypgrunden och vinden.

Det är mitt drömhus, vill inte ha det lyxigt utan bara beboeligt.

https://www.svenskfast.se/resurs/do...mdawnzc1ota1mhw5ng../besiktningsprotokoll.pdf

Vad kan värsta scenariot vara utifrån det ni tittar på besiktningsprotokollet? Vilka kostnader blir det då?

Hur kan jag komma billigast undan, bara genom lägga avfuktare på krypgrunden eller?

Vänliga hälsningar
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Avfuktare funkar såklart om det inte redan blivit så omfattande skador på tex bjälklaget. Jag bor i hus från 55 som står i lera med tillhörande krypgrund. Det finns ett fuktproblem, men som besiktningsmannen sa: "Fuktproblemet började 1955 och har tills idag blivit vad det är nu så man behöver ju inte få full panik och åtgärda direkt. Något eller några år gör ingen skillnad alls."
Jag har turen att ha betongbjälklag ner mot krypgrund så jag har sluppit mögligt trä och dylikt. Är priset det rätta så skulle jag slå till om det känns som drömhuset i övrigt men såklart öppna krypgrunden så fort som möjligt för att lägga upp en plan för åtgärd.
 
Detta huset varit uppe här tidigare, vet inte hur det slutade, men uppenbarligen blev det inte sålt då.
 
D Daniel112209 skrev:
Hej,

Jag har starka funderingar på köpa detta hus men blir osäker eftersom ingen besiktning kunnat genomföras på krypgrunden och vinden.

Det är mitt drömhus, vill inte ha det lyxigt utan bara beboeligt.

[länk]

Vad kan värsta scenariot vara utifrån det ni tittar på besiktningsprotokollet? Vilka kostnader blir det då?

Hur kan jag komma billigast undan, bara genom lägga avfuktare på krypgrunden eller?

Vänliga hälsningar
Jag har läst protokollet och även tittat på bilderna. Ja, jag letade upp huset. Det ser ut som marken faller ut från huset något? Tyvärr en hel del rabatter.. Det blir lite poker här och det kan man inte spela vid husköp. Är huset billigare än jämförbara hus?
Om det är ett bra pris och du har plats för att bekosta ett par hundra tusen i renoveringar så ligger du bra till för att villkorat köp.
Du bör ta dig genom golvet i en garderob eller lilla toan. Varför är två planritnngar bifogade?
Om det är det katastrof därunder måste du få X kr i prisnedsättning. Eller är du bered ta kostnaden?
Ventilation och avfuktare är det minsta som behöver ordnas. Diskutera med mäklaren om ett villkorat avtal skulle kunna godkänns av säljaren. Hur skall X bestämmas?
Att takert har läckt är ju åtgärdat.
Men huset ser fint ut i övrigt.
Hmm, hur skulle jag göra?
Be om lov om att kolla grunden och ... jag vet inte riktigt.
Men bestäm dig!
 
Tack för ditt svar. Vad ser du som mest akut förutom grunden? Har nämligen en målare som kan göra fasad utvändigt helt gratis. Förutom det vad mer specifikt behöver åtgärdas akut i huset?
 
Inget vad jag ser
 
Stupröret har läckt unde längre tid och orsakat skada på insidan, har du missat det?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Stupröret har läckt unde längre tid och orsakat skada på insidan, har du missat det?

Jo alltså grejen är jag är väldigt dålig på detta men innebär det egentligen att byta stuprör och bryta upp den väggen?
 
Ja det får man ju göra, hur mycket som tagit skada vet man ju inte, det kan va bagetellartat eller allvarligt. Vad gäller krypgrunden så är det ju ett måste att ta upp en lucka så man kan kolla. Jag hade aldrig köpt utan att veta statusen där. Allt annat är oväsentligt, om grunden är kass så spelar det ingen roll om allt annat är bra.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ja det får man ju göra, hur mycket som tagit skada vet man ju inte, det kan va bagetellartat eller allvarligt. Vad gäller krypgrunden så är det ju ett måste att ta upp en lucka så man kan kolla. Jag hade aldrig köpt utan att veta statusen där. Allt annat är oväsentligt, om grunden är kass så spelar det ingen roll om allt annat är bra.

Okej, ponera att grunden är sämsta möjliga scenario vad pratar vi om för kostnad där?

För bjälklaget är nämligen av lättbetong, det innebär väl att inget möbel/svamp kan växa på det? Det borde väl vara mycket enklare än om det är av balkar osv?
 
  • Skärmklipp av fastighetens byggnadsfakta som listar material som lättbetong och tegelsten och nämner krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och svamp kan växa på lättbetong, fördelen är såklart att det inte tar skada av det. Tossbotten däremot kan däremot ta skada. Det behöver inte va nått fel på grunden bara för den är stängd, men jag anser att man måste kolla upp det oavsett, därefter kan man ta ställning.
 
Vet du hur det är med vinden, taket byttes ju för 5 år sedan, men tror du vinden kan är av balkar?
Är VVS rör komplicerat?

Vänliga hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.