J
Hittade den här artikeln på Hemmet om hus på styltor: https://www.hemnet.se/artiklar/inspiration/2014/11/17/udda-boenden-ekohus-p-styltor

Någon som har tips på vart jag kan hitta information om byggen av liknande hus på pålar i Sverige? Vad säger vår härligt fascistiska bygglag om att bygga på det sättet?

Fördelen är ju minimal risk för fuktskador och enkelt att utföra underhåll.

Nackdelen är svårigheter att isolera(?). Kan man isolera ett sådant hus på något vettigt sätt underifrån?
 
  • Illustration av ett modernt ekohus byggt på höga styltor med solpaneler och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Borde väl bli svårare att utföra underhåll, om något? Fasaden kräver ju mer underhåll än undersidan...
 
Det blir ju som en vanlig plintgrund. De används väl bara i områden med översvämningsrisk.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Området Norra Hallsås i Lerum har många exempel på hus (både villor och flerbostadshus) som byggts delvis på styltor. Tror dock inte något gjort det helt.
 
Ett älvsbyhus tex. Är ju byggd på plintar. Gör plintarna 2m högre så blir det som på bild. Kan ju igentligen inte bli så mycket dyrare?
 
Jag slår gärna ett slag för plintgrund.
Som andra i tråden redan påpekat blir grundläggningen billigare och sätter mindre avtryck i landskapet. Man slipper spränga, och i läge med översvämningsrisk kan man undvika fyllnadsarbete.
  • Dessutom kan man skaffa intressanta siktlinjer UNDER byggnaderna. Har du en fin utsikt behåller du den på BÅDA sidor av byggnaden.
  • Att bostadsytan hamnar ett snäpp upp ger nya möjligheter att slippa besvärande insyn.
  • Konsten är att göra trossbottens UNDERSIDA snygg och att helst skapa attraktiv utemiljö under byggnaderna - plus att skapa kommunikation mellan planen
Plan- och bygglagen som sådan lägger inga hinder i vägen. Däremot kan kan enskilda detaljplaner INDIREKT hindra grundläggningen genom exempelvis krav på byggnadens maximala höjd.
 
  • Gilla
Johannabacken och 1 till
  • Laddar…
Jag ser en viss risk om man (sömn)drucken kliver utanför dörran och dörrmattan är typ två meter längre ned.
 
  • Gilla
KarlEmil
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser en viss risk om man (sömn)drucken kliver utanför dörran och dörrmattan är typ två meter längre ned.
Samma risk som om någon skulle ta bort min yttertrappa under natten (hus med källare), fast jag skulle inte falla riktigt två meter :p
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser en viss risk om man (sömn)drucken kliver utanför dörran och dörrmattan är typ två meter längre ned.
Jag tror tanken är att du ska ha räcken och trappor?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Man kan göra på massvis med olika sätt och det är inte speciellt svårt att isolera. Men det finns många sätt att göra det på. Enklast är väl balkar på stolparna och sedan ett isolerat träbjälklag tvärs balkarna.
 
  • Gilla
micke85
  • Laddar…
Skulle ju vara riktigt snyggt att bygga ett trädäck runt delar av huset, ser ju ut som att det svävar i luften + du slipper se stolparna mm.
 
Aldrig har fascismen normaliserats så ..
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.