Jag är ensam ägare av jordbruksfastighet (26 ha) helt nära storstad. På fastigheten finns 4 bostadshus, som således ägs av mig men bebos av förutom mig själv mina 3 vuxna barn som har varsitt.
Nu vill min ena dotter bygga ett eget hus på fastigheten. Detta hus skall hon helt betala själv. Bygglov finns men avstyckning tillåter inte kommunen då huset kommer att ligga för nära stallbyggnaden. Huset byggs då på "ofri grund".
Fråga: Om/när jag själv går bort eller fastigheten av någon anledning skall säljas hur skall min dotter då ensam kunna tillgodoräkna sig det aktuella värdet på sitt hus ? Hela fastigheten kommer ju ärvas av 3 barn på lika villkor.
 
har läst någon sådan tråd innan, och det slutar alltid med bråk, föreslår att hon/ni löser det på något annat sätt.
 
Kan hon inte stycka av lite större bit mark, och flytta huset en liten bit från stallet?
Kommunen måste kunna säga hur nära stallet huset får vara.
 
Det finns ungefär hur många möjligheter till osämja som helst med en sådan lösning.

Första frågan är ju om det finns en plan för vem som skall ta över gården den dag du går bort.

Om barnen antas samäga alltihop (utom då huset på ofri grund), så är väl det bra så länge det varar.
Om tanken är att sälja alltihop på öppna marknaden den dagen, och alla då är överens om att det är dags att flytta, alla samtidigt. Också bra.

Men OM någon vill ta över ägandet själv, eller OM någon vill bli utköpt. Kanske vill flytta någonannanstans. Då kan det bli problem.

Fastigheten är mindre värd på den öppna marknaden om det finns ett hus på ofri grund. Det gör att den som har huset med ofri grund har lättare att köpa fastigheten, den är värd mer för den som kan koppla ihop allt till en homogen fastighet.

Om en vill ut, så kan det bli strul mellan syskonen, de andra kanske inte kan/vill köpa ut just då. Den som vill ut kan då tvinga fram en försäljning på öppna marknaden, av hela fastigheten.

Och en miljon andra tänkbara källor till osämja.

Även nu i byggskedet så kan det bli bekymmer, banken kommer inte att vara överdrivet förtjusta i att låna ut till ett bygge på ofri grund.
 
Håller med hempularen om att det tänkta upplägget ofelbart bäddar för problem.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att fastighetsägaren bygger (och äger) huset men att dottern finansierar bygget (på ett eller annat sätt) och att ni sedan skriver ett hyresavtal. Inte helt riskfritt det heller men något bättre.
 
Tack för alla svar. Jag förstår att hur man än vänder sig kan det bli fel om inte i denna generationen så i nästa ... Har dragit slutsatsen att det enda säkra ur rättvisesynpunkt är att dottern får en avstyckning som hon bygger sitt hus på och de övriga 2 barnen får avstyckad mark runt de husen de bor i och på sätt egna fastigheter som värdemässigt skall vara så lika som möjligt. Är det någon som kan rekommendera en bra advokat/jurist i fastighetsrätt/familjerätt ?
 
Jag tror LRF Konsult är bra, och är du rentav medlem så är det säkert ekonomiskt förmånligt. (Jag har ingen särskild erfarenhet av dem eller koppling till dem utöver att en f.d. kollega som jag har högt förtroende för jobbar där nu. Samt de borde ha stor erfarenhet av ditt problem.)
 
Tack för tipset lilla my - skall kontakta LRF.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.