Hej
Jag skall bygga ett hus till mig själv på kort sikt men vill ha många möjligheter för framtiden (möjligt för fler att bo och möjligt att sälja). Att bygga ekonomiskt är ju en grundförutsättning för att bygga till en person, men mycket arbete kommer jag göra själv och med hjälp av bror och far.

Till arbete och fritid vill jag ha en verkstadslokal. Min tanke är att om jag bygger ihop verkstaden med boningshuset så kan man i framtiden göra om hela eller delar av ytan till boende. Det borde också bli lägre byggkostnad och lägre uppvärmningskostnad med hopbyggt jämfört med två byggnader.

Jag har gjort två grundförslag:
-1,5 plan med boende och verkstad i fil.
-2 plan med verkstad i botten och boende ovanpå.

Alternativ 1 blir väldigt stor byggyta då BBR kräver alla väsentligheter på bottenplan. Alternativ två bygger på att jag menar att bostadens entreplan är andra våning och att hus med mindre än 3vån inte måste ha hiss installerad i trapphuset.

Kom med synpunkter på bifogade skisser!

I alternativ 1 är bjälklaget öppet ovanför matplatsen. Bjälklaget är förskjutet i höjdled så att det är 3m takhöjd i den del av verkstaden som har förråd ovanför.
 
Jag tycker så här:
Till att börja med, kraven från BBR kommer du inte ifrån. Allt måste ligga på entréplanet. Därför faller förslaget med boende på andra våningen. Jag tror inte du kommer någonstans med resonemanget att hiss inte krävs eftersom det är lägre än 3-våningar. Det är ju ett enfamiljshus du ska bygga. Möjligtvis om du hävdar att det är ett fritidshus.

En verkstad i huset, nja, du lär ju behöva en brandvägg i mellan till att börja med. Hur blir golvet efter ett tag i en verkstad? Går plattan att använda sedan? Lägre uppvärmning? Om verkstaden ska göras om till bostad måste ju väggarna isoleras tillräckligt och uppvärmningen måste åtminstone göras möjligt redan i byggskedet. Planlösningen bör redan nu omfatta ett hus som om verkstaden inte fanns. Hur skulle det se ut? Blir det då ett bra hus med en bra planlösning? Om verkstaden görs om till boende saknas ju ett garage sedan.

Jag skulle bygga ett hus som är gjort så att en tillbyggnad är enkel att göra. Sedan skulle jag göra en verkstad/garage separat och anpassa varje byggnad för sitt ändamål.
 
Ur skattesynpunkt blir allt mycket enklare om verkstaden är en separat lokal.
 
Helt off-topic, men vad har du använt för program för att rita?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.