Jag och tjejen har kollat hus ett tag och nu hittat ett i vitt tegel vi tycker bra om. Huset är byggt i slutet av 1930, inredningsmässigt är det ganska genuint, vilket vi gillar, men skrämmer nog bort ganska många. Äldre kök och rumsplanering, tyvärr också äldre toaletter, verkar inte vara några fel nu, men tål sannolikt inte "modern användning"

Väggar och golv ser "bra" ut, inga vågiga/fuktiga väggar eller så, ingen konstig lukt eller antydan till mögel eller liknande, källaren är en ren källare, inte inredd eller så, som ren källare upplevs den ok, lite fuktig, men inte av mig som lekman oroande, absolut inte så jag skulle börja klä väggarna med gips och tapeter,men klart duglig med färg som andas.

Det mesta känns som sagt bra, ett hus där en hel del behöver göras, men ändå så det känns som man omedelbart kan flytta in och ta lite åt gången, huset består av två plan, två lägenheter, så dubbla uppsättningar kök och badrum.

MEN
Huset verkar ha sättningar, mäklaren hörde av sig igår och meddelade att vi i princip vunnit budgivningen och det var dags att skriva kontrakt, i kontraktet ska de tydligen finnas en friskrivningsklausul där det går dra sig ur vid upptäckta fel i en besiktning, men redan nu vet jag ju att det finns sättningar i huset, vid titten tänkte jag ju att det är sånt som finns i äldre hus och ar inte så orolig, men efter att ha läst runt lite och funderat mer blir jag mer och mer orolig. Det är ju onödigt att ens skriva på kontraktet och bekosta en besiktning om det redan innan kontraktskrivande är uppenbart att det är kostsamma sättningar det rör sig om. Jag bifogar lite bilder här och hoppas på att kunna få lite bra input från era tränade ögon.

Bild 1Några tunna sprickor i detta omfång syns på flera sidor av huset på fasaden
DSC_3595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2 och 3 Runt denna dörr syns lite sättningar, på båda sidor
sättning bv.jpg
DSC_3602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4 I köket på övre plan ser det ut såhär(Men det köket kan också vara original~75 år gammalt). Köket på nedre plan är lätt renoverat någon gång, där syns inget, men där sitter också någon form av "plastmatta"
DSC_3614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 5 Klart tydligast är sättningarna i källaren. Sprickan som går mot dörren till höger i bild fortsätter på nästa bild:
DSC_3623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 6 Sprickan i bild 5 fortsätter på andra sidan dörre och svänger av till vänster och verkar därefter följa väggen hela vägen där till ytterväggen.
DSC_3625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 7 Från bild 5 höger sett
DSC_3622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 8, Närmare tagen vänstra dörren på bild 5 och ut till vänster
DSC_3623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 9, fortsättning från bild 8.

Nu har jag också bara bilderna, och till viss del minne att gå på, men ungefär såhär upplever jag att sprickorna på bilderna ovan går.
bv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sättning på väggen, eventuellt också till vänster om andra dörren in i vardagsrummet. Det har jag ingen egen bild på, men tyckte mig se något på mäklarens bilder.
Visa bilaga 125590

Tack på förhand för hjälp! Det börjar närma sig på riktigt nu, vilket i sin helhet är ganska läskigt. Om sättningarna är något att oroa sig för är det läge att dra sig ur NU, eller egentligen t.o.m. redan tidigare..
 
  • Källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En egen komplettering:
Jag pratade precis med mäklaren, främst ang. kontraktskrivande. Jag frågade lite mer kring sättningarna. Tydligen hade det varit läckage kring fjärrvärmen för ett antal år sedan, kan ju varit detta som underminerat huset. Angående teglet så var det inte original, vilket ju känns naturligt, vita tegel-hus från 30-tal känns inte helt normalt, även detta kan ju vara en orsak till att huset satt sig, det syns inga stora sättningar utvändigt, några tunna tegelsprickor som bilden ovan bara. Säljaren hade köpt huset någon gång på 70-talet, kunde inte minnas något speciellt kring sättningarna, vad nu ett sånt uttalande är värt. Inget konkret att de alltid varit där, eller kommit för 15 år sen...
 
  • Gilla
Rembrandt
  • Laddar…
Varför ens fundera på att köpa ett sånt "ruckel" med så tydliga skador?
(Och med så hiskligt fula tapeter)

Och du skriver
källaren är en ren källare, inte inredd eller så, som ren källare upplevs den ok, lite fuktig, men...
Läs vad du själv skriver!
Två lägenheter? Det blir mycket ombyggnadsarbeten för att få det till en enfamiljsbostad.

Det är väl inte direkt ont om lediga hus i Västmanland?
 
Redigerat:
peternicklas
Är ju rätt omfattande sprickor i huset. Om det är fjärrvärmen som är orsakt ill detta så kan det forstätta att spricka. Rätt svårt att åtgärda en ev. underminering som ligger under huset. Jag hade avstått från att köpa.
 
Tack för din kommentar!
Tapeter är nog inte det jag först tittar på på ett hus, så länge väggen den sitter på är i skick att sätta upp en ny tapet.

Jag tycker inte det är så mycket arbete att göra det till en enfamiljsbostad, två toaletter känns rimligt att ha, dessutom är de båda relativt små, inte 2st 20kvm-toaletter. Att göra ett kök till ett bostadsrum känns inte så besvärligt. Möjligheten till extrainkomst till en början är också välkommet.

Finns inte så gott om bra hus i Västmanland, finns väl visst urval, men överflöd skulle jag inte säga. Hittat många i sämre skick hittills, få i bättre. Huset i stort ser jag inga problem med, det är just vad det är för sättningar och konsekvenser det kan innebära jag är oroad över. Är risken att det "rasar" överhängande är det inte aktuellt, är det estetiskt är det fortfarande intressant.

Jag kanske bör förtydliga med att vi inte är ute efter ett helt nybyggt "perfekt" hus utan kan tänka mig att jobba lite på det, dock ska det vara i skick att det utan problem går att flytta in i direkt och utan allvarliga fel, så som läckande tak, rasrisk fukt/mögel-skador eller liknande.
 
peternicklas:
Det hade tidigare varit ett läckage på fjärrvärmen som eventuellt orsakat det, när det uppkommit och om det ev. fortfarande pågår får jag inget svar på.
 
peternicklas
Om man tittar på det som du har ritat in på ritningarna så verkar det som att det är en speciell hörna som har satt sig. Försök att få fram vad som har påverkat detta. Ligger fjärrvärmen i denna hörna?
 
Jag håller med, jag insåg det först när jag skrev inlägget här, och ritade upp vad jag egentligen sett på bilderna.. Fjärrvärmen verkar gå in från övre högre hörnet och gå igenom det förrådet och själva växlaren är "FV-lådan". Om läckan var ute eller inne tänkte jag aldrig på att fråga. Fallet från huset upplever jag är bort mot "skadade delen" från fjärrvärmen.

Förhoppningsvis fick jag med alla sprickor, men kan inte garantera att det inte var sprickor även i de övriga taken i källaren.

Som märks är jag/vi intresserad av huset och det har nog också ett rimligt pris, under förutsättning att sättningarna i princip bara är estetiska och inte mer. Självklart ska det besiktas och så, men om någon har erfarenhet kring liknande saker och har konkreta varningar kan det ju vara bra att få reda på det redan innan man lägger pengar på en besiktning..
 
peternicklas
Själv anser jag att priset är för högt när det finns den typ av skador.
 
peternicklas skrev:
Själv anser jag att priset är för högt när det finns den typ av skador.
Vet du vad priset är?
Det vore kul att se annonsen (jag lovar att inte bjuda över).
 
peternicklas
KnockOnWood skrev:
Vet du vad priset är?
Det vore kul att se annonsen (jag lovar att inte bjuda över).
Tror jag har hittat rätt hus. Vill TS länka till det så får han göra det.
 
sättningsskador är aldrig bara estetiska :). Är betongen sprucken så brukar armeringsjärn börja rosta och hållbarheten minskar. Är det fusktegel på utsidan så kan det bli dyrt om den rasar.
Huset rasar inte imorgon men när du ska sälja det i framtiden så har skadorna kanske ökat?
Det är en sak att köpa ett gammalt hus och en annan problem att köpa ett skadat hus
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Leffe08 och 1 till
  • Laddar…
Bra kommentar!
En fråga på mig själv, visst är det väl sättningsskador? Skulle det kunna vara något annat som orsakat vad man ser i källaren? Jag har bara förutsatt att det är sättningar som orsakat det.

Under visningen kände jag på fönster, inte alla, men ganska många, jag kunde inte där känna att de gick onormalt trögt, visst, alla hade lite motstånd, men inte så att de var svåra att öppna eller stänga.

Vad som är lite positivt i det hela är ju att det inte ser ut som att någon någongång reparerat sättningarna och de kommit tillbaka, inte heller någon som försökt dölja de.

Jag blir ju mer och mer skeptisk ju mer råd jag får. Det känns ju kanske lite sent och fult att dra sig ur efter budgivning, men samtidigt är det ju först då man ges möjlighet att göra en ordentlig undersökning. Först idag jag fick reda på att teglet var satt efteråt, och inte var original-ytskikt. Det blir ju lite svårt att se hur det ser ut mellan då...
 
O
Köp inte huset.....
Sprickorna verkar börja kräng fjärrvärmepannan så det stämmer med det mäklaren sa... Men det indikerar samtidigt för mig väldigt tydligt att det har blivit en sättning just där...

Förvisso är jag ingen expert... Men jag skulle nog dra mig ut redan nu... och faktiskt skippa besiktning...
 
Det är tydligt att det finns sprickor och att huset då rört sig. Men, har det satt sig? Är något skevt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.