Halloj forumet!

Jag har tittat på en kåk och är ytterst intresserad men är lite osäker på möglet som syns på vinden är en riskfaktor att försöka ducka eller om det bara är att köra på.

TLDR:
Är detta ett icke problem som löser sig om jag tejpar ihop ångspärr och monterar friskluftsventiler i kåken (+ eventuellt PAX-fläktar i badrummen) eller är det riva tak, byta all isolering och hoppas att innertak på snetaken är ok?

Mer utförlig info:
1.5-plan,
Byggt 1969,
Ovanvåning tillbyggd/inredd 1976
Sadeltak, papp, läkt, korrugerad plåt
Självdragsventilation
3-Glasfönster installerade på ovanvåning 2021
2 kaminer men värme primärt från bergvärme

Besiktningsprotokoll påpekade bland annat att ventilationen var undermålig och att tilluftsventiler installeras i alla vistelserum för att förhindra fuktupptrång på vinden.

Vinden är parallellisolerad hela vägen upp till nåk med fuktspärr i form av plast. Denna plast är perforerad/skadad/riven på ett par ställen och det är tydlig mögeltillväxt på isoleringen.

Isoleringen mot innertak/vindsgolv är oberörd. Väldigt lite svartmögel går att se på en av de inre trädetaljerna nära ett av hålen i plasten. Det luktar inget nämnvärt på vinden men jag var där när det var skapligt varmt inne och inte hade regnat i närtid.

Bilder:
Isolering på vind med mögeltillväxt, synlig svart fläck på gul isolering under rörtak. Dokument och rullar papper ligger nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad ångspärr och mögelväxt på isolering i vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögeltillväxt på isoleringsmaterial i vinden, skadad ångspärr av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinden med trästomme och isolering synlig, några håligheter i plasten och mögeltillväxt på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering på vind med svartmögel synligt genom plasten, skadat ångspärr och träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsutrymme med isoleringsmaterial, synlig plast och förvarade föremål som resväskor och kartonger. Tecken på skadad plast och mögel på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite osäker på om detta bör placeras i annan forumdel/kategori men tjoa eller skicka en anmäl till moderatorerna så ser vi till att tråden hamnar rätt.
Tak & Vind
isolering
Köpa och Sälja hus
Ventilation


Ytterligare fråga:
Huset värderas till 3.67 M på booli
Historik;
2013 - 2.8 M (massa renoveringar)
2017 - 3.95 M - Inga renoveringar
2020 - 3.85 M - Ytskickt, Fönster, Lite vitvaror, vindskivor på förråd

Ett förhandsbud på 4.1 M finns, men med villkor som säljarna inte kan acceptera
De säljer kåken om de får 4.2 M.

Husen i området har fallit 5% sedan 2019 så min mage säger att 4.2 M är något mycket för jobbet de gjort i kåken + marknaden. Är det något jag bör bry mig om? Tror inte det finns något utrymme att komma med ett lägre bud än 4.1 M då säljarna inte har hittat något nytt och egentligen inte bråttom att sälja.

Någon input här hur man ska tänka? Första bostaden som ska köpas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.