Hej, kollar på att köpa ett hus, 1 planshus där dom också inrett vinden.

I detaljplan står det att hus om 2 våningar får byggas men att vinden ej får inredas.
På gamla K-ritningar står det också att max-belastning är 50kg/m2 vilket är en bra bit under den nyttiga lasten man räknar på idag (200kg/m2).

Men, det har hållt i 20 år och kommer nog ändå hålla 20 år till, men jag ser det som ett bra argument att försöka få ner priset en aning.

Om kommunen får reda på att vinden är inredd och strider mot detaljplan, vad kan det bli för konsekvenser? Eller blir det tillslut preskiberat?

Bifogar även bild på takstolen. Den inredda delen är alltså mellan armarna som går upp till hanbjälken.

Teknisk ritning av takstol, konstruktionsdetaljer, måttangivelser, anvisningar, materialspecifikationer, byggnadsnormreferenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10 års så är det preskriberat. Men du får en spärr på fastigheten till dess att det är åtgärdat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
10 års så är det preskriberat. Men du får en spärr på fastigheten till dess att det är åtgärdat.
Ok tack för svar. Vad menar du med spärr?
 
ingenjören101 juckeyy skrev:
Ok tack för svar. Vad menar du med spärr?
Är svartbygget äldre än tio år är det däremot inte längre ett svartbygge, då har det olovliga bygget blivit preskriberat. Efter tio år får kommunen inte utdela en påföljd eller göra ett ingripande, som det heter i lagen. Med andra ord kan de inte tvinga dig att riva eller att betala en avgift.

Men, vill du senare göra något på tomten som kräver bygglov, kan exempelvis kommunen ställa kravet att du bara får göra det om du först river det olovligt byggda garaget eller annan byggnation som saknar bygglov.
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
”Spärr” i det här fallet betyder att det kan bli svårt att få bygglov för annat.

Men om jag förstår första inlägget rätt så fick man bygga tvåplanshus, men inte inreda vinden. Men detta är ett enplanshus med inredd vind.


Det är inte säkert att det ses som en stor avvikelse från detaljplanen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
”Spärr” i det här fallet betyder att det kan bli svårt att få bygglov för annat.

Men om jag förstår första inlägget rätt så fick man bygga tvåplanshus, men inte inreda vinden. Men detta är ett enplanshus med inredd vind.


Det är inte säkert att det ses som en stor avvikelse från detaljplanen.
Ok, tack för samtliga svar.
Jag är lite inne på det sista du skriver, det blir ju effektivt nästan ett 2-planshus utan vind.
Sen att takstolarna/”bjälklaget” är underdimensionerat för vistelseändamål är ju en annan femma. Men bra argument för att få ned priset något.
 
Hur är det inrett? Att försöka få ner pris är bara att glömma, det du ser är det du får. Men kanske vill du att säljaren återställer vinden och du får ner priset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det inrett? Att försöka få ner pris är bara att glömma, det du ser är det du får. Men kanske vill du att säljaren återställer vinden och du får ner priset?
Inrett som någon form av allrum/kontor, nålad träpanel på väggar / spotlights i tak. Även satt in ett takfönster. Hela vinden är inte inredd utan det finns en inspektionslucka in till sidoutrymme som då är oinrett.

I min mening är väl om det går att påpeka ganska allvarliga brister & fel så får det ner priset, men alla tycker vi olika!

Tacksam för samtliga svar iallfall :)
 
ingenjören101 juckeyy skrev:
Men, det har hållt i 20 år och kommer nog ändå hålla 20 år till, men jag ser det som ett bra argument att försöka få ner priset en aning.
Tiden är ingen faktor. Det otrevliga med den där konstruktionen är att det är ett snabbt förlopp om något av spikförbanden släpper.

Det är ändå 4 ggr underdimensionerat sett till användningen idag.
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 juckeyy skrev:
Inrett som någon form av allrum/kontor, nålad träpanel på väggar / spotlights i tak. Även satt in ett takfönster. Hela vinden är inte inredd utan det finns en inspektionslucka in till sidoutrymme som då är oinrett.

I min mening är väl om det går att påpeka ganska allvarliga brister & fel så får det ner priset, men alla tycker vi olika!

Tacksam för samtliga svar iallfall :)
Försöka går ju, men tänk på att inte reta upp säljarna, vissa kan ta illa upp. Smidighet gäller. Är det bara 1 plan plus vind?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försöka går ju, men tänk på att inte reta upp säljarna, vissa kan ta illa upp. Smidighet gäller. Är det bara 1 plan plus vind?
Absolut det är jag med på! Smooth operator får det vara.

Yes det är 1 plan plus vind.
Detaljplan tillåter 2 plan.
Sen saknas det nog bygglov för takfönster också, och det är garanterat inte äldre än 10 år.
 
Tolkningsfråga då även en vind kan vara en våning om man önskar.Takfönster mellan två takstolar är inte bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
ingenjören101 juckeyy skrev:
Ok tack för svar. Vad menar du med spärr?
Om byggnaden är planstridig så kan det vara svårt att få nya bygglov beviljade på byggnaden. Det går vanligen att få andra bygglov/marklov på själva fastigheten trots att en byggnad på den är planstridig.

Ibland spiller effekter över av hur byggnaden ser ut, den kan t ex äta upp byggrätten. Men det har egentligen inte att göra med att det har svartbyggts en gång i tiden utan att byggnaden har en viss storlek som äter byggrätt.

Du kan söka bygglov för de gamla åtgärderna i efterhand. Om då byggnadsnämnden beviljar bygglov i efterhand, kanske t o m med grund i liten avvikelse mot detaljplanen så försvinner eventuellt problem med att den är planstridig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Saknar den inredda vinden riktiga fönster som man kan titta ut igenom och se omgivningarna, alltså gavelfönster eller fönsterkupor? Finns enbart takfönster?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Saknar den inredda vinden riktiga fönster som man kan titta ut igenom och se omgivningarna, alltså gavelfönster eller fönsterkupor? Finns enbart takfönster?
Det finns ett gavelfönster, bara åt ett håll. Samt ett takfönster.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.