Hej, är väldigt nybörjare på hus men har vunnit en budgivning. Nu är jag jättenervös om vi kommer åka på en massa renoveringskostnader!

Detta är ett suterränghus byggt 1949, med torpargrund/krypgrund (står olika i objektsbeskrivning och besiktningsrapport) och betongplatta (byggs hus med båda dessa?) och uppreglat golv. Trä mot merkyta/berig i dag i suterrängbiten tror jag.

Vid visningen hade dom ställt doftljus i hela huset.

Noteringar i besiktningen:

*Vid kontroll av vinden uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt. Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättes mellan 21-22%. Övrigt noteras bland annat: -Missfärgningar på underlagstak. -Vinden är tilläggsisolerad. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning.

*Vid kontroll av konstruktion i klädkammare på nedre våning uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och fuktig avvikande lukt upplevdes. Uppreglat golv mot äldre betongplatta. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring. Fuktkvoten uppmättes mellan 22-23% Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% i furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17%. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela konstruktionen.

Notering i egen sektion precis under detta över (står inte exakt vad):
*Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt. Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Via provborrhål i vägg i entréhall noteras: Osb-skiva, isolering, träregelverk, plastfolie och grundmur. Fuktkvoten i bottenregel uppmättes mellan 9-10% och en normal lukt kunde kännas i golv/vägg vinkel. Befintlig påreglad vägg och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.

Har rådfrågat byggfirmor och väntar på kommentarer från dom, men enligt vad jag förstår så är det i princip omöjligt att ge någon slags kostnadsindikation utan att man är på plats och typ borrar och gör hål på olika ställen? Har läst en hel del inne på detta forum också men har inte blivit klokare.

Vad är bäst att göra? Släppa detta hus?

Tacksam för all input, känns svårt detta alltså:cry:
 
Å Åsa1985 skrev:
Hej, är väldigt nybörjare på hus men har vunnit en budgivning. Nu är jag jättenervös om vi kommer åka på en massa renoveringskostnader!

Detta är ett suterränghus byggt 1949, med torpargrund/krypgrund (står olika i objektsbeskrivning och besiktningsrapport) och betongplatta (byggs hus med båda dessa?) och uppreglat golv. Trä mot merkyta/berig i dag i suterrängbiten tror jag.

Vid visningen hade dom ställt doftljus i hela huset.

Noteringar i besiktningen:

*Vid kontroll av vinden uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt. Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättes mellan 21-22%. Övrigt noteras bland annat: -Missfärgningar på underlagstak. -Vinden är tilläggsisolerad. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning.

*Vid kontroll av konstruktion i klädkammare på nedre våning uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och fuktig avvikande lukt upplevdes. Uppreglat golv mot äldre betongplatta. Denna konstruktion får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring. Fuktkvoten uppmättes mellan 22-23% Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% i furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17%. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela konstruktionen.

Notering i egen sektion precis under detta över (står inte exakt vad):
*Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden under kritisk nivå för mikrobiell tillväxt. Källargrundmurar med påreglade isolerade ytterväggar. Via provborrhål i vägg i entréhall noteras: Osb-skiva, isolering, träregelverk, plastfolie och grundmur. Fuktkvoten i bottenregel uppmättes mellan 9-10% och en normal lukt kunde kännas i golv/vägg vinkel. Befintlig påreglad vägg och eventuella väggsyllar riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.

Har rådfrågat byggfirmor och väntar på kommentarer från dom, men enligt vad jag förstår så är det i princip omöjligt att ge någon slags kostnadsindikation utan att man är på plats och typ borrar och gör hål på olika ställen? Har läst en hel del inne på detta forum också men har inte blivit klokare.

Vad är bäst att göra? Släppa detta hus?

Tacksam för all input, känns svårt detta alltså:cry:
Mycket svårt!
Har du lust att byta syllar i väggar och på andra ställen, alltså är priset så dyrt eller finns det reparationspengar på ett par hundra tusen, så är det lugnt. Annars tänk efter en gång till. Fukten i rum på vind och överallt det finns, behöver ett par stycken Avfuktare med tillgång till avlopp i närheten. Dom bör stå och gå kontinuerligt 2-3 veckor! Naturlig fuktpåverkan verkar vara typ regn eller dimma. Hur ser det ut med fuktspärrar bakom paneler väggar. Ring SBR (Svenska Byggnadsingeniörers Riksförbund) be en av deras inspektörer ge er ett råd efter att ha sett kråkslottet. Det kostar kanske någon extra tusenlapp men kan spara er ifrån ett livslångt harvande med ett hus, som det inte är värt att förlora och förstöra era liv för. Gör det! Han kan på ett mycket effektivare sätt förklara för er ungefär vad ni gett er in på.
Om ni kan komma ifrån huset som ni har bjudit på vet jag inte, det verkar mycket risk i det här projektet!
 
  • Gilla
Åsa1985
  • Laddar…
Misstaget du gjorde var att inte vända i dörren när du upptäckte doftljusen...
OM det luktar mögel i huset kan det vara väldigt svårt/dyrt att bli av med och era kläder kommer att lukta likadant. Ni kanske vänjer er men alla andra känner att ni luktar.

/M
 
  • Gilla
Åsa1985 och 4 till
  • Laddar…
Doftljus eller ingen doft/lukt alls är varningstecken, det senare beror antagligen på en ozonbehandling.
 
  • Gilla
Åsa1985
  • Laddar…
Vinden beror garanterat på att den är dåligt ventliterad. Det kan man åtgärda genom fler ventiler och öka luft omsättningen. Det är inte någon stor kostnad.

Golvet på betongplattan måste bytas ut inom relativt kort tid. Där finns troligen mögelpåväxt så allt måste ner till plattan, saneras och göras om på rätt sätt med ventilerat golv.
Det här kostar bra med pengar.

Väggarna i bottenvåning måste bort snarast. Man ska inte ha isolering på insidan av en betongvägg då det flyttar kondenspunkten in i konstruktionen. Även här ska man in till ren betongvägg, sanera och sen putsa och måla väggarna med diffusionsöppen färg.
Sen måste huset grävas upp runt om och tilläggsisoleras på utsidan om ni ska använda bottenvåningen som bostadsyta.
Här ligger den riktigt stora kostnaden.

Utan att ha sett huset skulle jag gissa på minst en halv miljon i renovering för ovanstående om ni inte kan göra det själva.
 
  • Gilla
Åsa1985
  • Laddar…
Doftljus = definitivt en dålig lukt i huset, gissningsvis av mögel och/eller syllar. Själv hade jag avstått från det huset.
 
  • Gilla
Åsa1985
  • Laddar…
Folk skriver om att byta syllar här i tråden - är verkligen murkna eller illaluktande syllar ett problem i et souterränghus?
 
doftljus eller nybakat eller som sagt totalt lukfritt är ett varningstecken.
Leave
 
  • Gilla
Åsa1985
  • Laddar…
Hej allihopa. tack så jättemkt för informativa råd, jag har tagit till mig allt ni skrivit. Vi kommer inte köpa detta hus, men jag har verkligen lärt mig mkt inför framtida husköp. Vi har ju ingen egen kompetens inom relevant område så verkligen värdefullt med input!

Vi får satsa på att hitta ett hus med enklare problem helt enkelt;):)
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.