Hej!

Jag har funderat på att bygga ett hus med ytter och innerväggar i tegel. Ytterväggarna med bärande del av 1,5-stens massivtegel med halvstens ytterfasad (fasadtegel) med mineralullsisolering emellan. Jag undrar över detta med U-värde. Om man i huset har en stor värmetrög massa måste man väl få detta tillgodoräknat på något sätt. De moderna kraven säger att byggdelarna ska ha U=0.2 W/(m2*K) men detta kan väl inte gälla för värmetröga hus?

En sådan tjock bärande tegelmur behöver man väl inte armera, det gjorde de ju inte förr? Dessutom borde man väl kunna mura med ett E-bruk (Kalk) eller D-bruk (Hydraulisk kalk) annars blir det ju svårt att i framtiden återanvända stenen (Kretsloppstänkande).
Finns det någon som har byggt något liknande hus som kan klarlägga detta och även svara på frågan om man ska satsa på att beställa tegel från svenskt eller danskt tegelbruk ur kvalitets- och ekonomihänseende (Bor i sydvästra Stockholm)?
 
Hej Kanitz.

Kanitz skrev:
Jag undrar över detta med U-värde. Om man i huset har en stor värmetrög massa måste man väl få detta tillgodoräknat på något sätt. De moderna kraven säger att byggdelarna ska ha U=0.2 W/(m2*K) men detta kan väl inte gälla för värmetröga hus?
Varför skulle detta inte gälla för värmetröga hus? Jag antar att kraven finns för att minska det årliga energibehovet för ett hus. Ett tegelhus med inner + yttermur (utan, eller med dålig isolering) har tyvärr mycket dåligt U-värde (jag vet, jag bor i ett) Visst har det stor värmelagrande kapacitet, men det läcker samtidigt mycket värme, alltså måste du elda på som f*n själv för att hålla värmen om det blir lite kallt utomhus. Att huset är värmetrögt innebär bara att det behåller innertemperaturen relativt länge om värmen stängs av. Problemet är att det har tagit lång tid = mycket energi = mycket koldioxid = mycket pengar att värma upp väggen först.

Kanitz skrev:
En sådan tjock bärande tegelmur behöver man väl inte armera, det gjorde de ju inte förr? Dessutom borde man väl kunna mura med ett E-bruk (Kalk) eller D-bruk (Hydraulisk kalk) annars blir det ju svårt att i framtiden återanvända stenen (Kretsloppstänkande).
Armering lär du inte hehöva, annat än ovanför dörrar och fönster, och det går säkerligen aldeles utmärkt att mura med kalkbruk, man har ju liksom gjort det i ganska många år.

/ Fredrik
 
Hej Fredrik

Egentligen är ju lambda och U-värden teoretiska mått åtminstone innan huset är byggt. Det finns ju exempel på stenhus där väggarna håller sämre U-värden men energiåtgången ändå är lägre (60-70 kWh/m2 och år) än för trähus med bättre lambda och U-värden. Det beror tror jag dels på att ett modernt stenhus rätt byggt blir lufttätare än ett trähus samt på de betydligt bättre värmelagrande egenskaperna i dess tyngre stomme.

Jag har ej för avsikt att bygga ett hus med tegelstomme helt utan isolering utan att ha en tjockare tegelstomme innerst samt med isolering och luftspalt i mitten och slutligen en halvstens tegelmur ytterst.

I dag finns dessutom effektiva värmepumpar och grön el så att man ej behöver belasta miljön med extra koldioxid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.