Har precis startat projektet med att bygga hus, dvs vi letar tomt.
Men jag har iallfall börjat att titta lite grand på de olika husfabrikörerna och så klart på detta mycket trevliga forum.
Det verkar finnas mycket folk med kunskap här så jag hoppas att ni kan ge lite riktlinjer till mig.
Jag har läst en del inlägg här och vad det verkar gillar många Hjältevad och LB hus.
det finns säkert många fler, men det nämns ibland att bla ovan nämnda har en högre kvalitet/standard än vissa andra.
Vilka husfabrikörer anser ni håller hög kvalitet/standard? och vilka har en lägre standard i sitt grundpris.
Vi har sett två Faluhus som vi gillar, någon som känner till något om dem?

Vi letar tomt och kommer att bygga i Uppsala och tar tacksamt emot erfarenheter av samarbete med olika fabrikörer i området.

Samtidigt får ni gärna tipsa om ett hus till oss. Skall helst ha 4sovrum, gärna två vardagsrum/samvarorum, bastu och gärna 1-plans. Vi har sett ett Faluhus som vi gillar, någon som känner till något om dem?

 
Hej!
Enligt mina erfarenhet så håller exempelvis Götenehus, Trivselhus och Sjödalshus högre standard än dem som du räknade upp. Känns som att dessa lämnar "good value for the money". Sedan har du förstås Willa Nordic, men då talar vi också mycket högre priser... Dessa som jag räknat upp verkar många också ha bra erfarenheter ifrån.

Jag citerar mig själv från en annan tråd som beskriver hussökandet såsom jag upplevt det, kanske kan det hjälpa dig:

....."Försök att titta i katalogerna, välj ut de leverantörer som verkar bygga hus i er smak (och då menar jag UTSIDAN av huset, alltså det arkitektoniska. Planlösningen ändrar man ändå hur man vill sedan). Då kanske du kommit ned i 5-6 stycken. DÄREFTER sätter du dig och ringer till dessa och frågar om grundpriset för de hus du valt ut. Något annat pris kan du inte få i det läget, men då kan du i alla fall sålla bort de som ligger i ett för högt prisläge. Samtidigt får du reda på vilken typ av entrepenad de har, många kan även erbjuda olika varianter, så det är upp till dig att bestämma vilken entrepenadform du vill ha.

Nu kanske du är nere på 2-3 stycken och av dessa ska du be att få en riktig kalkyl över ert husbygge, med allt vad det innebär (man träffar personligen säljaren och sitter ned och pratar och/eller åker ut till tomten och tittar).

I detta läge kan du jämföra de med varandra (även om det kan vara svårt, du får lusläsa byggnadsbeskrivningarna!) och välja ut den som tilltalar er bäst utifrån de krav och önskemål ni har vad gäller pris, entrepenadform mm. Mer än tre stycken i detta skede är svårt, tycker i alla fall jag. Man engagerar sig ju rätt mycket, så det blir lätt för många bollar i luften."...........

Lycka till! :)


 
Götenehus har flera enplanshus som motsvarar era önskningar, de bygger ganska mycket i Uppsala och har tomter både i Uppsala och Alsike. Vi har precis kommit igång och skall bygga med dem och än så länge har vi inget att anmärka på, de har hög standard så man behöver inte ta en massa tillval.

Lycka till!
 
Tack så mycket. ;D

Just Sjödals har jag sett mycket gott om också.

Bra också med ditt råd hur man prioriterar fram några färre leverantörer, till en början så översvämmas man ju av information.

Det känns dock bra att ha några som man vet har bra rekomendationer och har en bra grundstandard. Brukar man kunna ändra hur mycket som helst??
 
Ja, vi hittade ett hus som vi tyckte om arkitektoniskt och som vi gjorde mycket ändringar på. Vi förstorade det 60 kvm, sedan bytte vi träfasad mot vit puts, tog bort alla spröjs, förstorade och satte dit fler fönster samt bytte bort kryssbalkongerna i trä mot smidesräcken (de anlitar vi egen hantverkare åt). Viktigast av allt nästan; vi ritade om planlösningen helt från "scratch". Inga problem!

Ser man huset i katalogen är det ett helt annorlunda formspråk (mycket stramare och modernare), det ger nästan intrycket av att var ett annat hus, men ändå inte.

:)

P.S Det är Hällevik från Götenehus och det var endast sluttningshus som var aktuellt då tomten ser ut som den gör.

 
:surprised: oj 60kvm jag fick intrycket att man bara kunde flytta ut väggen ca 1m och sådana små ändringar.Kul detta ger ju helt andra möjligheter. Då borde vi ju kunna få ihop vårat hus på nåt sätt :)

Hällevik är ett jättefint hus, vad var det ni la till, fler rum eller för att få större rum?
 
Vi förstorade det helt enkelt för att få det större!  ;)

Skämt osidå, så hade vi redan ett hum om hur många kvadrat vårt boende måste bestå av när vi började leta hus för att få plats med alla de funktioner vi vill ha (de hade vi listade sedan länge). Eftersom Hällevik "bara" var 176 kvm i grundutförandet fick det bli 60 till. Så istället för att "huvudkroppen" är 10.20*7.80, är den nu istället 11.40*9.60. Utskjutande parti är detsamma.

Sedan ritade vi som sagt planlösningen själva. Givetvis finns det likheter med den ursprungliga planlösningen, vissa saker är ju rätt givna, som exempelvis var man lägger vardagrum, matsal och kök, men det ser ändå helt annorlunda ut. Jag har levt med ritningen i ett halvår och gjort små eller ibland större ändringar. Det tar tid att få det "perfekt", man kommer alltid på bättre saker med tiden. Nu känner vi dock att vi "landat".

På entréplan har vi vardagsrum (utan TV!), matsal och kök i fil mot utsikten, sedan finns ett TV-rum/bibliotek, vårt sovrum med privat badrum (dusch, dubbla handfat, WC och bidé), ett gäst-WC samt en stor hall och entré. På nedre botten i sluttningsplanet har vi varsitt sovrum till barnen, ett gästrum/kontor, tvättstuga, förråd, groventré (med hunddusch!) samt ett relaxutrymme på 18 kvm med bastu, stor dusch, badkar, dubbla handfat samt ett separat WC + bidé.

Glömde tillägga förut att vi även ritade om entrèpartiet helt, vi tyckte inte om det som egentligen hörde till huset. Det blir istället två pelare med ett svart plåttak, rejält tilltagen (inga staket eller annat "tjafs", utan stilrent, funktionellt och elegant).

:)

 
Vi har utgått från Lb-hus Lommen, men byggt till det litet, vi har 4 sovrum, bastu, allrum o vardagsrum....
 
lbg: Schyst det låter lite som våran krav spec. Vi vill gärna ha bastu/relax, stort "master bedroom" med "walk in closet" Ytterliggare tre sovrum, där ett kan vara gästrum/arbetsrum Gärna två "finrum". Bonus är ju en fin matsal


Blev det mycket dyrare att göra dessa ändingar tillägg än vad det ordinarie huset kostade??
 
Smeagol, du har fått PM...
 
lbg: Vi håller på att rita på ett hus med liknande mått och planlösning, ett sluttningshus på ca 115m2 i övre plan men med en liten annan taklösning (pulpettak). Vi har liksom ni verkar ha den fina utsikten på motsatt sida från éntren. Vi håller nu på och letar efter en husleverantör som skulle kunna passa oss. Man skulle möjligtvis inte kunna få ta del av lite ritningar på planlösning för att se så man inte missar något och även lite kostnader kunde vara intressant.

// Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.