Hej,

är spekulant på ett hus nära Malaga. Under våra två besök såg vi ett fåtal sprickor i några väggar, men vi noterade ingen lukt eller så. Vi har besökt ett antal hus på solkusten så vi har sett ett antal hus med sprickor (verkar vara vanligt där) samt med dålig lukt.

Besiktningsmannens rapport kom som en chock. Kapillärt uppsugen fukt i både ytter- och innerväggarna, sprickor pga fukt och sprickor pga sättningar.

Behöver lite råd nu. Ser man på fotona ser det för taskigt ut, men jag har sett värre hus där nere. De bygger ju inte som vi gör. Någon som har erfarenhet av att åtgärda den här typen av problem? Åtgärdsalternativ? Kostnadsbild? Bör vi kliva av? Som jag fattat det är huset byggt med lecablock, står (iaf delvis) på en grusbädd, golven har gjutits som "kakor" mellan väggarna, det finns ingen plast under huset och jag är tveksam till dräneringens skick om den öht finns. Marken är jord. Ingen berg i dagen. Det finns hängrännor på framsidan, osäker på om det fanns på baksidan.

Har sett att man kan injicera kapillärbrytande material i väggar, är detta verkligen en seriös metod?

Är rätt villrådig nu. Vi älskar huset och läget men vill inte dra på oss ett problem som kanske inte ens går att lösa.

Bild på en innehörna i ett hus där flera uppenbara sprickor syns i både tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i en vitmålad innervägg ovanför en beige matta, eventuell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i innerväggens hörn över ett terrakottagolv i hus nära Malaga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i vitmålad innervägg ovanför en dörrkarm, tecken på potentiella strukturella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i hörnet av en vitmålad vägg ovanför en grön verktygslåda, indikation på möjliga fuktskador och sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i en vitmålad innervägg i ett hörn ovanför en möbel, vilket kan tyda på fukt- eller sättningsskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor och fukttecken i hörnet av en vägg med synliga kablar och terrakottagolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fuktskador och synliga sprickor ovanför tegelgolv, tecken på kapillärt uppsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sent svar. Jag ser detta som standard i Spanien. Svårt att hitta objekt som är finare än dina foton och beskrivningar. Många köper nog utan att besikta. Hur slutade historien för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.