Några här som bestämt hus ännu för sin nya tomt i Önneröds-området?? Vi skrev kontrakt igår efter att ha stött och blött husvarianter i diverse kataloger.
För oss blev det ett "155T special" 1½+1-plan. Tycker att det borde finnas några här som kommer att bygga i området?!
Kermit, Bebben, Evangeline och Ricky "känner" jag ju redan.... Borde finnas fler eller??  :)
 
Hej,
Tyvärr ingen ny granne, utan en av de andra men jag är ändå nyfiken på vilket hus det är du menar (155T special" 1½+1-plan). Sitter själv och dreglar över snygga hus men det verkar alltid ha en tendens att springa iväg prismässigt. Har f.n kontakt med Skidsta, Nostalgi-hus och lappli (såå läckra men lite för dyra för oss). Kör du nyckelfärdigt eller? /Ricky
 
Nämen du är väl en av de nya grannarna?! Fick inte ni tomt nr. 15?? ::)

"155T special" är ett omritat 155T från Onsalavillan där jag bla. har flyttat ut väggen från vardagsrummt en bit samt lagt garage (vidbyggt, angränsande till tvättstuga) i den del där säljarna sitter på husknuten...
Sedan har vi lagt på ett plan ytterligare på tvären över kök --> tvättstuga/kapprum/gästtoalett. Det räknas som 2-plan då höjden vid ytterväggarna är 180cm. På ovanplan har vi 3 sovrum (12, 12, 16kvm), badrum 10kvm samt allrum på 14kvm...
 
Hej,
Vad jag menar var att jag var en av de du redan kände till. Hur verkar Onsalavillan? Det verkar ju som om du kört en egen lösning, hur ställde de sig till detta. Det känns som det finns två sorters husleverantörer, de som pustar när man vill ändra planlösning och de som glatt utbrister "inga problem". Är precis på väg till en träff med Skidstahus och hoppas det kan bli ngt, känns som det går långsamt nu, skulle vilja vara klar till hösten. /R
 
Oki, då är jag med på vad du menar!  ;D
Onsalavillan har fungerat kanon för oss, dock ej efter underskrivet entreprenadkontrakt. De andra som jag varit i kontakt med har oxå visat sig villiga för förändringar (med undantag från Götenehus som i början bara ville sälja kataloghus). Trivselhus och Sävsjö trähus klarade detta med flexibilitet galant.
Vi landade på 11000/kvm för ett målningsförberett hus men då ingår allt material såsom verktyg, färg, tapeter etc.
 
Hej,
Fixar Onsalavillan grävare etc också då eller? Det lutar väl mer och mer åt att vi syr ihop de olika entrepenaderna själva då jag har mycket kontakter i branchen även om jag själv nog inte sträcker mig längre än målning. Ricky
 
Ricky skrev:
Hej,
Fixar Onsalavillan grävare etc också då eller? Det lutar väl mer och mer åt att vi syr ihop de olika entrepenaderna själva då jag har mycket kontakter i branchen även om jag själv nog inte sträcker mig längre än målning. Ricky
De har rekommendationer på grävare som de har föreslagit. Ska dock ta in några andra offerter på detta.
Delad entreprenad funkar här med... Du tänkte stomrest eller?
 
Det blir förmodligen att vi kör stomrest. Håller på att försöka få in lite priser på delentrepenaderna, har bl.a blivit rekommenderad några killar som fixar schaktning och platta. Jag kan vidarebefodra deras namn till dig om de verkar bra och du är intresserad. När beräknas de första spadtagen tas? /Ricky
 
Det låter kanon!
Måste stämma av lite priser... Kan de kolla min tomt samtidigt som de kikar på din så vore det bra!!
Jag räknar med att kunna komma igång och "gräva" i mitten på april. Hoppas denna förb... snö hinner försvinna till dess.

När räknar du med att dra igång äventyret??
 
Hej,
Fick idag tyvärr reda på att de gubbar som jag skulle anlita tyvärr var uppbokade året ut ,så är det med bra folk, jag har dock genom kompisar lagt ut en del nya trådar jag hör av mig om det dyker upp ngt intressant. Finns det några som håller på och gräver i Önneröd för tillfället? I så fall kanske man kan försöka få in en uppskattning från någon av dom.Enligt mina kompisar i branchen så har det aldrig varit så här "hett", verkar finnas hur mycket som helst att göra. Förutom markarbetena så letar jag även snickare, resten är fixat (el, vvs, kakel och målning invändigt). Har ju dock inget bygglov inlämnat ännu så det lär väl ta sin tid innan vi komer igång. Vi lyckades igår hitta ytterliggare en intressant husleverantör Fiskarhedenvillan och deras Trananhus så nu är man mer förvirrad än vanligt. ???

/Rickard
 
Oki, jag letar oxå markentreprenör så vi får "hosta" till när vi finner någon vettig. Det borde löna sig att fler går ihop i området och använder en å samma tycker jag.

Du ska se att till slut kommer du att bestämma dig för det hus/planlösning som du från början tyckte verkade bra är det du väljer ;D Det brukar bli så...
 
Hej,
Har nu hittat en kille med grävare som kommer och tittar i veckan. Han gräver endast, dvs gjutningen får man hitta någon annan som gör, han har dock kontakter. Denna kille är enligt min kompis mycket bra. Jag nämde för honom att det fanns minst en annan person som är intresserad också, han ville dock kolla in området lite först för att kolla vilken typ av maskiner som krävdes. Men han vill naturligtvis ha flera i samma område om möjligt. Jag postar i denna tråd efter han kikat på området. Om det finns fler i området som vill ha offerter så posta här. Ricky
 
Det skulle va kanon om han vill offerera även för vår tomt (5)...

Det jag kan tänka mig att det blir är följande:
Ingrävning servis, dagvatten runt grund, fjärrvärmekulvert.
Grävning av "dagvattenfördröjning"? (Ingen dagvattenanslutning är ju möjlig, eget omhändertagande).
Ev. höjning av mark med ca 20-30cm där huset skall stå??
Skulle vilja veta skälig kostnad för både arbete samt material.

Vi hörs av i veckan!!
 
Hej,
Du har direktmeddelande. /Ricky
 
Laja, du har direktmeddelande. Ricky
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.