Jag har en liten ladugård vars vind jag skulle vilja utnyttja bättre. Iden är att i stället för att börja med att anlägga luftspalter under taket och sedan klä in det och låta det utgöra nytt innertak att bygga som ett litet hus i huset uppe på vinden som bara skulle belasta befintlig byggnad via vindsgolvet. Detta verkar stadigt byggt och ev sätter jag in några extra stolpar och annan förstärkning under.

Befintliga takstolar är inte överdrivet kraftiga och består bara av två högben och en ganska klen hanbjälke som sitter rätt högt. Troligen ger dessa takstolar ett utåtriktat tryck på väggarna (normalt ska en takstol göras så att den bara ger vertikalkrafter på byggnadsstommen) men väggarna är byggda för detta med kraftiga "hammarband" och några tvärgående bjälkar som ska hålla ihop dem. Byggnaden är c:a hundra år och i bra skick så det verkar ju fungera, men jag vill undvika att blanda in takkonstruktionen i detta projekt.

Väggarna ska nog inte vara något problem, men hur bör man utföra taket i ett sådant fall? Det är framför att fuktfysiken jag tänker på. Jag tror inte det brukar bli något takdropp därinne (takspån under tegel är väl kanske fuktbuffrande och så är det välventilerat), men kan man ha platt tak eller behövs ändå fall? Kan man ha takmaterial som inte är vattentåliga? Ska taket göras diffusionsöppet, ha ångbroms eller vara ångtätt?

Jag har funderat på tak i självbärande plåt och att sedan montera undertak i lämpligt skivmaterial i plåten. Vattentätt men ventilerat. En nackdel med plåt är att det då blir besvärligt att göra rummet brett med snedtak längs sidorna (och kanske bredden inte passar standardlängder av plåt). Bredden kommer att begänsas av hanbjälkarnas längd (eller lite bredare till priset av låg takhöjd), men utrymmet går ju inte helt förlorad för sidovindarna blir ju rymligare. Att bygga med snedtak och sedan platt uppepå kommer att ge en del intressanta konstruktionsproblem, bl.a. takstolar eller annat bärverk och frågan om fukt, vatten och horisontella ytor kvarstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.