Vi vill gärna bygga ett 1 1/2-plans, alt 1 3/4-planshus i "gammal" stil, dvs klassiskt trähus med kupa och gärna inglasad veranda, spröjsade fönster och snickarglädje. Vi har tittat på Sjödalshus modeller i serien Villa Carl Larsson (se länken nedan), och väntar på att få en kalkyl från en av deras säljare. Jag undrar om det är någon som har tips om någon annan leverantör som bygger i samma stil, kanske till och med någon som själv har byggt. Vi vill helst bara ha stomrest och göra resten själva.
Villa Carl Larsson är ett klassiskt vackert och väldekorerat trähus från Sjödalshus.
 
Snäckan här på forumet har en hel del info på sin hemsida om sådana hus:
Snäckhuset
 
  • Gilla
Michael Diamant
  • Laddar…
Jag tror fiskarheden kan ha hus som passar er!
 
Hej
Vi byggde med den finska hustillverkaren Lapplihus .
vi valde Havstjädern 147 och gjorde massa ändringar i storlek planlösning och tak
Lapplihus är väldigt lätta att ha att göra med när man ändrar inget knorr alls .
Deras koncept är toppen en husstomme komplett med innertakspanel lister innerdörrar trappa.

Det som inte ingick var el, vvs, bottenplatta ,kök , tapeter och golv.
En väldigt bra lösning mann slipper lägga tid på tillvals krånglet som vissa andra hustillverkare har.
Dom berättar vitt å brett vad allt kostar men sen när man inte vill ha deras kök så är det bara värt 30% av det det kostade innan .......



http://guldsmedsgarden.spaces.live.com/PersonalSpace.aspx?_c02_owner=1
 
Det låter på din beskrivning att du pratar om ett hus som inte är helt olikt vårat. Vi har ritat själva och Mälarvillan har byggt storblocken. Bilder finns på vår hemsida H U S I H E L V E T E . S E. Vill du veta mer så är det bara att höra av sig ska vi försöka besvara dina frågor så gott vi kan.
 
Även Karlssonhus har flera hus i gammal stil bland sina typer.

KarlsonHus

/Ingenjören
 
Vi ska bygga Korsgården med Brahus. Den är i gammal stil och lite lik villa Carl Larsson.
Kolla vår hemsida för bilder.
Vårt husbygge i Avesta
 
querida skrev:
Vi vill gärna bygga ett 1 1/2-plans, alt 1 3/4-planshus i "gammal" stil, dvs klassiskt trähus med kupa och gärna inglasad veranda, spröjsade fönster och snickarglädje.url]
Hur går det?

har ni hittat något fint hus?

// Snäckan
 
Vi har ännu inte bestämt oss för hur vi skall göra, det lutar nog åt att vi kommer att rita själva, med inspiration från diverse hus, vi haf fastnat för utseendet på Carl Larsson-husen, med vill ha en annorlunda planlösning, sedan finns det ett hus hos Lappli-hus som har en väldigt fin veranda på baksidan, så vi letar noterar vad vi gillar med de olika förslagen och försöker att få ihop det i slutändan, det som krånglar till det litegrann är att jag absolut vill ha fyra sovrum och badrum på övervåningen, och det är inte så vanligt, men på nåt sätt skall vi väl få till det...
 
Hej!

4 sovrum och badrum ska väl inte vara så svårt att få ihop....?!

Vi har 3 sovrum - 1 stort allrum - badrum - och öppet NER mot hallen på övervåningen (skulle kunna vara ytterliggare et rum där) . Det var inget svårt alls. Kika på vår planlösning på hemsidan.

Vi hade svårt att välja ett färdigt hus, för de vi gillade var alldeles för stora, så det slutade med att vi ritade själv.

För en del år sedan var jag på husmässa i Finland och föll pladask för Lappli hus, deras visningshus finns på vår hemsida. (de har den inte i svenska katalogen)
kan säga att kvaliten hos Lappli är mycket hög.

Lycka till!

// Snäckan
 
snackan68:

er hemsidan fungerar inte! Är det fel hos mig eller??
 
Testade just deras länk, det funkar galant. Testa igen vet jag.
 
Vad sägs om att använda denna länk istället http://web.comhem.se/snackan ? Det är ju den som finns med på snäckans profilsida och i signaturen på hennes inlägg.
 
Den fungerade bättre. Vet inte varför jag landade på den andra adressen! TACK iallafall! Hade inte missat något sedan sist. Kul att man ligger före med hemsideuppdateringen efter 3 månader ! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.