peternicklas
Körde förbi ett hus innan idag. Det som jag kunde se var att ALLA väggar är uppbyggda av frigolit!
Vad är detta för teknik, någon som vet??
 
Som legoklossar som man staplar på varandra sen gjuter man betong inuti.
 
peternicklas
Samma teknik som bl.a. gör stommen till pooler?
Men vad har man för fasad samt på insidan?
Man måste ju kunna sätta upp saker, dra el mm.
 
Har precis byggt ett sådant hus. Man sätter reglar på insidan som man sedan skruvar gipsskivorna i.
Kruxet jag har nu är att fästa dörrar och fönster på ett vettigt sett.
 
empame skrev:
Kruxet jag har nu är att fästa dörrar och fönster på ett vettigt sett.
Fogskum? Kommer sitta som berget.....:)
 
Har inte Cellplast Direkt speciella skruv som man använder att sätta fönster och dörrar, har för mig jag sett det.
 
Jo, men gissningsvis kostar dom ca 100kr st
 
Från Cellplastdirekts broschyr fäst fönster och dörrar exempelvis med 6 mm plyfaremsor samt skruvinfästningar.
 
Vad tror ni om detta hus då? Vad jag kan se verkar det byggt helt och hållet i dessa ca 20 cm tjocka svarta skivorna av cellplast och sedan har de putsat utanpå det.

IMG_20130918_124532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte ja hur det är att putsa direkt på cellplasten... Vi körde med logolit klossarna från Cellplast Direkt och är mycket nöjda. Bra komfort och låg förbrukning. Har bott ganska precis ett år nu och har en total förbrukning på ca 9000kvh. (Vattenburen golvvärme tillsammans med en Nibe 750, ingen kamin)
 
Dorocell och sundolitt har numera en inbyggd plastskiva bakom cellplasten som man kan skruva i. Det medför att man inte behöver sätta reglar på väggarna för att brandskydda med tex gips. Tidigare hade sundolitt ett plåtbleck som monterades för varje varv vilket var struligt. Att bygga hus med denna metod är kul och ger bra isolervärde. Man kan lätt hantera dessa block själv då dom inte väger många kilo styck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.