Hej,

Vår fasad från 60-70 talet behöver bytas ut. Huset i sig är från 1884 med timmerstomme, med 40-50mm puts på insidan.

Jag misstänker att befintlig fasadpanel spikats upp direkt på "originalpanelen" med en tunn isoleringsmatta mellan.

När jag sätter ny panel och ev ny tunn isolering, ska jag då också sätta dit någon form av vindpapp eller dylikt?

Tack på förhand,
Österby
 
Det finns många sätt att göra på. Gamla halvruttna fasadbräder är ju en urusel isolering så jag skulle riva bort dem ända till timret. Sedan skulle jag dreva stockväggen med lindrev där det behövs och antingen spika på en 30mm träfiberbaserad vindskyddsskiva eller skåla på (regla upp) väggarna och tilläggsisolera med två tum ekofiber och spika på en 12 mm träfiberbaserad vindskyddsskiva.
Vindskyddspapp behövs inte och vindskyddsgips är fukttekniskt olämpligt på gamla hus.

Såna där lager på lager fasader är ett rent helvete att renovera i framtiden och som sagt isoleringsmässigt misslyckade. Alla glipor och luftspalter i de gamla fasadbräderna gör att tilläggsisoleringar och vindskydd längre ut inte gör någon större nytta. Man river ju bräderna av en vanlig husvägg med 1 dagsverke så arbetsmängden är ingenting att fundera på.
 
  • Gilla
Jeremias Patron
  • Laddar…
Tack för svar!

Så här ser det ut idag.
Timmer->Papp/tunn skiva->Gammal panel->Isoleringsmatta->Ny panel.

Luftspalt saknas. Men jag är väldigt glad över att timmerstommen ser fräsch ut mot stensockeln.. 😊 iaf just där..

Jag kommer göra som du rekommenderat och riva bort allt och regla upp å sätta isolering, sen vindskyddsskiva. Antar att man vill skapa en luftspalt mellan vindskivan och nya panelen även i denna konstruktion?

Tack på förhand
Österby
 
Glömde bilderna.... 😊
20160710_092708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20160710_092720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.