Vi är spekulanter på ett hus från -79 som är i allmänt fint skick. Vi har dock läst på lite om gjuten oisolerad platta med problem med syllarna. Detta är långt utanför min expertis så jag tar gärna er hjälp med att bedöma om det skulle kunna vara en risk i huset jag länkat nedan, tack på förhand

https://svenskamaklarhuset.se/objekt/?gid=OBJ25899_1584097296&from=Hemnet
 
Jag ser att det är förbesikigat och att det vilar på en platta på mark. Om allt verkar bra, det inte luktar mögel och inga synliga fuktfläckar så skulle jag köpa våga köpa huset om jag fick lägga in en besiktningsklausul i kontraktet, dvs att jag köper det för en viss summa förutsatt att min egen överlåtelsebesiktning med utökad undersökning av plattan inte visar att syllarna behöver bytas eller dylikt. Du kan inte lita på förbesiktningen. På 70-talet la man isoleringen på fel sida om betongen, en känd riskkonstruktion som leder till att plattan blir fuktig, vilket sprider sig till byggmaterialen i huset.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
hordak
Men..objektet du länkar till har ju källarvåning, är det den plattan i källaren du avser som oisolerad? Källarväggarna är ju murade (Leka/lättklinker enligt beskrivning).
 
Det är nog suterräng, så det kan vara både och? I beskrivningen stod det betongplatta.
 
Står att villan är såld!
 
hordak
Till danne888? :)

Tänkte på att källarplanet enligt planritningen ser ut att täcka hela byggytan, bortsett uterummet - som i så fall kan vara platta på mark med ovanpåliggande isolering?
 
Vad finns på golvet i en källare då, betongplatta kanske?
 
hordak
Haha, sant, om inte stampat jordgolv ;)
Men det blir en lång fukttransport till träsyllarna upp genom källarväggar av Lecablock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.