Så, vi ska kika på ett hus från -77, det ligger ute för 725 000. Ett enplans med källare på 100+100 kvm. Säljarna har sagt att dom kan tänka sig att gå ner till 650. Men det är mycket att göra; taket är aldrig bytt, badrummet på huvudvåningen har vattenskador och måste göras om, fasaden är sliten och har växter på sig, dräneringen runt källasplanet är mer än 20 år gammal, finns fukt i uppreglade väggar i källaren (under badrummet på huvudvåningen), köket funkar, men måste nog göras om om några år då det är slitet, garaget måste rivas och göras ett nytt. Det har hyrts ut men stått tomt sen tidigt i somras.

Men det är en förbaskat trevlig planlösning, många flexibla rum, ett bra litet samhälle för barn att växa upp i, 45 minuter till Jönköping, 20 minuter till Nässjö. Ja, vi båda två gillar verkligen huset, men räds lite allt som måste göras. En del kan man ju göra själv, men tak, badrum och dräneringen är väl bra att leja bort.

Jag förstår ju att priset påverkas av annat än skicket på huset, men hur mycket kan man räkna med att detta kommer att kosta att fixa? Grovt räknat. Jag är väl inte jättesugen på att ge mer än max 600, men är det rimligt? Eller är 650 ett vettigt pris? Mäklaren hade sålt ett hus lite högre upp på samma område för ca 900, men det var i bättre skick.

Känner mig helt lost då det är första gången vi tittar på hus.
 
Jaa det beror väl på rätt många faktorer, vad kostar ett färdigrenoverat på samma ställe.. Hur händiga är ni, är ni beredda på att bo i ett renoveringskaos. Hur mycket behöver hantverkare göra...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jaa det beror väl på rätt många faktorer, vad kostar ett färdigrenoverat på samma ställe.. Hur händiga är ni, är ni beredda på att bo i ett renoveringskaos. Hur mycket behöver hantverkare göra...
Jag gissar att ett färdigrenoverat ligger på kanske 900-1000. Jag är hyfsat händig, mannen är väl inte riktigt lika händig, men min pappa kan bygga. Sen finns det mycket folk som kan hjälpa till, det gäller bara att kunna instruera dom rätt. Jag tänker ju att vi kan riva ut själva.
 
  • Gilla
kattenadolf
  • Laddar…
Priset är ju satt efter husets skick, och mäklaren har gjort en kvalificerad gissning av dess värde. Sen är huset värt de marknaden är beredd att betala och säljaren sälja för.

Nu bor jag i Stockholm och det är, med våra referenser, struntsummor i sammanhanget.

Vad du måste fundera över är:
• Är det huset med stort H?
• Kan ni ha is i magen och invänta säljarens desperation?
• Vad behöver göras?
• Vad kostar det som måste göras?
• Har ni kapitalet att renovera (eftersom banken lär ju inte låna ut så mycket pengar till renoveringen)
• Är satsad tid och pengar värt att lägga ner.
• Hur länge ska ni bo där?
• Kan ni få tillbaka insatt kapital vid en ev försäljning?


Edit:

Glömde svara på din fråga. Du kan inte kräva att säljaren ska gå ner i pris överhuvudtaget. Hans hus, han bestämmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Xilona och 13 till
  • Laddar…
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Allt från egen erfarenhet och priser i Mellansverige
 
SysterNett SysterNett skrev:
Priset är ju satt efter husets skick, och mäklaren har gjort en kvalificerad gissning av dess värde. Sen är huset värt de marknaden är beredd att betala och säljaren sälja för.

Nu bor jag i Stockholm och det är, med våra referenser, struntsummor i sammanhanget.

Vad du måste fundera över är:
• Är det huset med stort H?
• Kan ni ha is i magen och invänta säljarens desperation?
• Vad behöver göras?
• Vad kostar det som måste göras?
• Har ni kapitalet att renovera (eftersom banken lär ju inte låna ut så mycket pengar till renoveringen)
• Är satsad tid och pengar värt att lägga ner.
• Hur länge ska ni bo där?
• Kan ni få tillbaka insatt kapital vid en ev försäljning?


Edit:

Glömde svara på din fråga. Du kan inte kräva att säljaren ska gå ner i pris överhuvudtaget. Hans hus, han bestämmer.
Jag hoppas att säljaren börjar bli lite desperat, det har ju stått länge och dom bor på annan ort. Och det är ju saker som behöver fixas ganska snart, tex fasaden och eventuellt taket, för det är ju saker som kan förstöra huset mer, badrummet likaså. Jag gillar verkligen huset, mannen också, men samtidigt känns det ju lite tidigt i köpa-hus-processen att fastna för ett hus. Men det har det vi båda vill ha vad gäller ytor, rum och annat.
Och min fråga var ju lite otydligt ställd, naturligtvis är det säljaren som bestämmer, och dom vill ha ut så mycket som möjligt, men utifrån vad som behöver göras så kan man ju tycka att de även måste ha förståelse för det...
 
  • Gilla
Jörgen Salomonsson
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Och min fråga var ju lite otydligt ställd, naturligtvis är det säljaren som bestämmer, och dom vill ha ut så mycket som möjligt, men utifrån vad som behöver göras så kan man ju tycka att de även måste ha förståelse för det...
Det har de nog redan haft eftersom de ändå gått ner 250’ från vad hus i området brukar vara värda. Du vill ”pruta” på huset i storleksklass med vad som sker i storstadsregionerna där hus kostar fem gånger så mycket.

Räkna på vad dessa ”småpengar” kostar att låna så ser du att ni har med småsummor att göra.
 
Det är helt omöjligt att svara på. Säljaren vill ha så mycket som möjligt och du vill betala så lite som möjligt. Kan ni inte komma överens så blir det ingen affär.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 8 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Det har de nog redan haft eftersom de ändå gått ner 250’ från vad hus i området brukar vara värda. Du vill ”pruta” på huset i storleksklass med vad som sker i storstadsregionerna där hus kostar fem gånger så mycket.

Räkna på vad dessa ”småpengar” kostar att låna så ser du att ni har med småsummor att göra.
Sant.
 
Vad kostar ett hus i området i acceptabelt skick och vad kostar det att få det aktuella huset till acceptabelt skick? Utan svar på de frågorna, blir det bara spekulationer. 650' kan vara billigt eller dyrt beroende på vad du kommer fram till för svar på frågorna.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Alltså, efter en snabb titt på hemnet ( bor i nässjö) så det huset som ligger för det priset, med det avståndet till Nässjö och jkpg ser inte alls ut som att ni måste panikrenovera allt det på en gång.. Kan man få ner priset lite som du skrev så har det absolut potential. Köket går ju absolut att använda ett par år, likaså rummen. Gamla golv och fula tapeter kan man acceptera. Taket måste inte bytas på stört bara för att det är gammalt. Läcker det inte så är det heller ingen panik. Sen skrev du även att ni har händiga personer i eran omgivning.. Det taket lägger ni enkelt om själva när det blir aktuellt och då kostar det inte så mycket.. Badrummet däremot bör väl åtgärdas innan skadan blir större beroende på omfattning.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Alltså, efter en snabb titt på hemnet ( bor i nässjö) så det huset som ligger för det priset, med det avståndet till Nässjö och jkpg ser inte alls ut som att ni måste panikrenovera allt det på en gång.. Kan man få ner priset lite som du skrev så har det absolut potential. Köket går ju absolut att använda ett par år, likaså rummen. Gamla golv och fula tapeter kan man acceptera. Taket måste inte bytas på stört bara för att det är gammalt. Läcker det inte så är det heller ingen panik. Sen skrev du även att ni har händiga personer i eran omgivning.. Det taket lägger ni enkelt om själva när det blir aktuellt och då kostar det inte så mycket.. Badrummet däremot bör väl åtgärdas innan skadan blir större beroende på omfattning.
Åh, du ger mig hopp! Och precis, köket klarar sig några år, rummen är helt okej med lite tapeter/målning, är dock fuktfläckar i taket i vardagsrummet och rummet bredvid (på två olika ställen) så risken är ju att taket är lite dåligt. Men egentligen borde vi kunna göra det själva, pappa vet garanterat hur man gör. Sen är ju frågan hur blött det har blivit efter vattenskadan i badrummet, men förhoppningsvis har det torkat upp en del sen besiktningen gjordes. Mannen vill ändå måla om huset, så då är det kanske bara bra att det behöver fixas. Och han och hans kompisar kan ju förmodligen måla det på några dagar med lite mat som betalning =)
 
Ja absolut, försök att komma upp på vinden så ni kan inspektera sponten.. Kan vara gamla fuktfläckar. Jag har det i mitt innertak efter en läckande skorstensplåt.. Plåt bytt och fläckarna torra, problemet borta men fläckarna finns kvar.:Dtaket om ni byter läkt och pannor och gör det jobbet själva såvida sponten är fin och inte rutten kostar kanske i runda slängar 20k för material, mat och ev. Pilsner till arbetslaget(y)
 
  • Gilla
xph och 2 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Ja absolut, försök att komma upp på vinden så ni kan inspektera sponten.. Kan vara gamla fuktfläckar. Jag har det i mitt innertak efter en läckande skorstensplåt.. Plåt bytt och fläckarna torra, problemet borta men fläckarna finns kvar.:Dtaket om ni byter läkt och pannor och gör det jobbet själva såvida sponten är fin och inte rutten kostar kanske i runda slängar 20k för material, mat och ev. Pilsner till arbetslaget(y)
Det finns en lucka i uterummet har jag sett, så det borde gå att komma upp där. Och det har ju varit bra väder för att hitta läckor, så det är bra. Tyvärr måste läkten bort för det är ingen papp på underlagstaket, fattar inte hur dom inte kunde sätta dit det när det byggdes... Och det är lite skador på gummiduken vid ventilationstrumman. Men i bästa fall kan man kanske fixa det mest akuta och sen ta taket om typ två år. Sen är jag lite sugen på plåt istället för pannor, det känns smidigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.