Vi är nyfikna på ett hus byggt -75 med inredd källare. Huset har hel källare som är inredd med plastmattor på golven och panel på väggarna. Vet inte vad som finns under/bakom. Är det inte ett generalfel att lägga plastmatta i källaren?

Något annat man bör tänka på med hus från -70-talet? Dags att byta tak (det är betonpannor)? Dränering? Andra problem?
 
A
Finns väl ganska många trevligare hus runt omkring tyckter jag men detta är inte min hemmaplan så jag jag vet ju inte var man vill bo osv med tanke på jobb, skola, vänner osv osv
 
Inredd källare är har ofta fuktprobelm. Dock är det ju enkelt att bli av med. bara o riva ned..

Plast matta är heller ingen jätte hit. Men det är nog ingen större fara. Helst ska man ha klinkers på golvet vilket gör att fukten kan vandra igenom fogarna. Köp en fuktmätare så kan du testa om det är fuktigt i panelen utan att riva den.. kostar ca 800-1000:-.

Badrummen skulle jag vara mera orolig över... när renoverades de?

Taket. kan börja bli dax att byta.. kolla i Söderläge under pannorna på pappen (pappen slits mäst där solen får lysa mycket). Den ska vara hel, ser man brädorna under så är det dax att byta.

Vinden hur ser det ut där? Yttertaket är det som du ska titta på. Leta möggel, lukta. är det möggel eller likande så kommer troligen det fukt i från boytan. Vilket tyder på dålig innomhus ventilation. Vilket inte är så ovanligt i 70-tals hus (olje kris).. Kolla vad det är för ventilation..
 
Ser ut att vara ett liknande hus som jag är uppväxt i och det som var värst i det huset var att det ligger ingjutna träreglar i källargolven. Ovan detta har man sedan reglat upp golvet. Reglarna ruttnar och möglar förstås...
 
Personligen tycker jag att huset ser rätt välvårdad ut och där är även en bergvärmepump och kamin. Om man tänker hur mycket huspaketen kostar idag så är inte priset högt.Tycker att huset ligger ganska högt så om inte gräsmattan lutar mot huset så är det nog inte så farligt med fukt. Låt näsan avgöra om huset är ok.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.