Hej
Från planerna på att bygga nytt går vi nu mot funderingar på att köpa ett hus från -71 (så kan det gå :))

Huset är ett arkitektritat souterränghus med bergvärme installerad -07. Platt tak. Ser välskött ut på bilderna (vi har inte varit på visning ännu dock).

Självklart kommer vi att kolla efter fukt och prata med mäklaren om radonmätning gjorts. Vilka fler kända riskkonstruktioner är vanliga i ett hus i den åldern? Vad bör man vara särskilt uppmärksam på?

På tomten finns en pool nedsprängd, ganska nära huset - vilka problem skulle det kunna innebära om det är så att omdränering behöver göras - hur stort utrymme runt huset behövs för det??

Tacksam för lite tips i denna något oväntad situation....
 
Det platta taket anser jag vara en riskkonstruktion. Därför bör ni undersöka det mycket noggrant.
 
För omdränering runt huset så behöver du för det första plats för grävmaskinens bredd (om du inte handgräver en delsträcka förstås). Själva "graven" är väl ofta ca 1 m bred närmast huset (lite beroende på jordart, vissa typer kan behöva ha en ganska sluttande vägg för att inte rasa...), och utanför det behövs ju utrymme för grävaren att lägga de uppgrävda massorna.
Min erfarenhet av detta är att en korridor på minst 3 m från husväggen vill man gärna ha, om det ska maskingrävas med en mindre grävare och jordtypen håller ihop bra.
 
Man hade väl inte samma respekt för fukt i grunden på den tiden, kunde lägga t ex lägga träreglar (för innerväggar och uppreglade golv) direkt på plattan.

Det var inte lika noga med fuktspärr och sånt på den tiden så syna våtrummen noga. Fast det ska man ju göra när de än är gjorda.
 
Frågan vore om inte svar på vanliga fel under olika perioden skulle ha funnits i någon guide eller FAQ av något slag? Utmärkt att ha lite förkunskaper när man går och tittar på hus.
 
W
Kan även vara så att det finns lödda kopplingar till vattenrör i väggar också i hus från 70 talet
 
hugodog skrev:
Kan även vara så att det finns lödda kopplingar till vattenrör i väggar också i hus från 70 talet
Vad betyder ovanstående? Är det samma sak som "det kan finnas dolda rörskarvar inbyggda i väggarna"?
 
Det finns nästan garanterat dolda skarvar i väggar på hus från den tiden. Å andra sidan veta jag inte om det är så himla stor risk nu nästan 40 år senare. Jag är av uppfattningen att sådana typiskt går sönder antingen när de är ganska nya (och felgjorda) eller efter 5 6 år när en dåligt gjord skarv blir utmattad. Även välgjorda skarvar blir givetvis dåliga ngn. gång men jag tror med betooning på tror att de skall hålla ganska länge.

Idag är det inte tillåtet med dolda skarvar.
 
På 70 talet var väl uppvärmningen billig.(Oljan mm)..Kan ju för ros skull kolla isoleringen ...Bra att veta i vilket fall ..;)

Mvh
 
Hej
Tack för era svar! Känns bra med lite konkreta tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.