Hej, har ett gammalt funkis hus från 1938 med källare.
Källaren är i bra skick, ingen fukt, knappt ett enda putssläpp.
Men märkte här om dan efter allt regnande att det var ganska fuktigt på golvet i ena hörnet i det enda inredda rummet vi har i källaren. Utanför det hörnet kommer stuprännan ner. Jag grävde upp för att kolla hur det såg ut. Det går ett cementrör en meter ner ungefär (källaren är väldigt grund) sen svänger det av i ett rektangulärt cementrör. När jag spolade med vattenslang i röret så rann det vatten lite överallt ur röret. Är det troligt att det går rör runt hela huset som en riktig dränering eller går dom bara en bit bort från huset?
Hade hoppats på att slippa gräva upp runt hela kåken iom att källaren är så pass fräsch. Sen ligger huset på en höjd plus att det är väldigt sandig mark.
Vad bör jag göra?
Är det bara att gräva och dränera om hela kåken?

Tacksam för svar!
 
Det intressantaste här är väl vad som händer vid stupröret, rinner det bara rätt ner i marken så är det kanske inte så konstigt att dräneringen inte hinner ta hand om det och källarhörnet blir fuktigt. Eller går det något separat dagvattenrör som leder bort vattnet från stupröret till en stenkista eller liknande?

Eller missförstår jag dig, är det cementröret du pratar om som leder bort regnvattnet? På gamla hus är det vanligt med gamla tegelrör som dränering (det hade jag, runt ett hus från -43).
 
Redigerat:
Cementröret leder bort vattnet. Men jag undrar om dom rören går runt hela huset eller om det är så att dom bara går ut nån meter från huset.
 
Tyvärr går det inte att ge något rätt svar, för hur stuprören dragits under mark på ditt hus, vet enbart dem som en gång gjort arbetet. Du får nog gräva lite mer, för att få rätt svar.
Generellt borde det vara så här:
Om cementrören går rakt ut från huset, så borde dem gå till (i bästa fall) en stenkista eller rakt ut i den sandiga marken. Går det däremot utmed husgrunden, så har du nog en dränering som löper runt hela huset.
 
Redigerat:
Det går ju inte rakt ut, utan mot hörnet på huset.
Då är det enda alternativet att dränera om hela kåken antar jag..
En fråga till. Har en bäck 20 meter från huset, är det troligt att rören går dit?
Om jag dränerar om kan jag skicka vattnet dit. Inget som kommunen kan gnälla om?
 
Det är nog inte omdränering du behöver göra (om det är sandig mark), utan att fixa avrinningen från stuprören (dvs dagvattnet). Byta ut de gamla betongrören mot nya i plast och leda dem långt från huset till en stenkista (eller ett dike eller en anslutningspunkt för kommunalt dagvatten, om sådan finns). Det behöver du inte gräva ända ner till dräneringen för att fixa.
 
Sakta i backarna! ;)
Varför inte ta dit en spolbil/slamsugare, som ofta har kamera utrustning där dom kan gå ner i rörena och filma? Kostar säkerligen någon tusenlapp men det kan ju ge svar på några intressanta frågor kanske? Hur det är ihopkopplat, om det kanske är igensatt, sprucket med mera.
I den bästa av världar kanske det är något tydligt fel som framkommer som man kan åtgärda utan att göra om allt?

/Ivan
 
Det skulle man ju kunna göra.
Fast det känns som att rören är i rätt dåligt skick, dom har ju legat där i rätt många år.
 
Planerar du ändå att göra en dränering ändå så är det väl inget snack! Kör på (y)

Häls Ivan
 
Mitt hus med källare från samma tid, dess dränering bestod av rödtegelrör, ca 35 cm långa lagda utefter varandra. Hade jag haft koll på vart utloppet fanns så hade nog inte jag behövt göra om den dräneringen.
 
Hade hoppats att slippa dränera om. Men om jag ska byta rören från stuprännorna så blir det ju massa grävande ändå.
Om man gör om allt har man olika rör för stuprörsvattnet och det vattnet som kommer från marken. Har dålig koll på detta som ni märker..
 
H.Blad skrev:
Hade hoppats att slippa dränera om. Men om jag ska byta rören från stuprännorna så blir det ju massa grävande ändå.
Om man gör om allt har man olika rör för stuprörsvattnet och det vattnet som kommer från marken. Har dålig koll på detta som ni märker..
Ja man har olika rör för takavvattningen och dräneringen. Moderna dräneringsrör är perforerade för att ta in vatten, dessa skall ligga strax under husets grundläggning och har man källare så skall man en bit ner, i vårt fall var det ca 2m. Stuprörens koppling drar man i vanliga täta markrör och dessa behöver ju inte ligga djupare än nödvändigt, våra ligger på ca 0.5m. Så det är ju betydligt enklare att gräva upp och lägga om avrinningen än att ge sig på dräneringsrören.

Titta i denna tråden så blir det lite klarare kanske: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/63380-om-dranering-3.html
 
Tack för alla svar, börjar klarna nu.
Jag gräver upp till nästa stuprör, är inte så långt. Är rören ok där så drar jag nya rör dit bara.
Har nog inget större problem med dräneringen, utan bara detta trasiga stuprör.
 
Jo en grej till. Har haft tankar på att dränera/isolera källaren utvändigt tidigare.
Men undrar om det ger nån vidare effekt, källaren är väldigt grund, ca 1.30m. Är det värt att isolera en sån kort bit?
 
Framförallt ger det effekt att isolera sockeln, dvs den delen av källarväggen som är ovan mark. Under mark isolerar jorden hyfsat, men om du ändå gräver upp för att dra om dagvattenrören så är det inte mycket extra jobb att även isolera källarväggen under mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.