Hejsan!

Har precis börjat på ett projekt att renovera ett gammalt hus från 1884, och nu vill jag ha lite info gällande vad folk tycker man skall göra på en sådan här vägg samt en likadan vägg fast med lersten i.
 
  • vägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är den, i vilket rum?

Jag tycker det är snyggt om man slammar väggen, dvs lägger blaskigt bruk så att den underliggande strukturen och fogtekniken blir synlig. Möjligen behöver man rensa och foga om några av de där fogarna för att de ska bli "estetiska" och inte upplevas som en klump bruk på utsidan av teglet.
 
Hej!

Just denna vägg är i hallen men samtliga ytterväggar ser ut så. Har pratar runt en del och dom tycker jag skall putsa väggarna
 
Putsa röstar jag för!

Att bara slamma känns som det skulle bli ett eldorado för spindlar, myror och kanske värre :p
 
Gipsputs röstar jag för.
 
Putsa väggarna ute och inne tycker jag du ska bygga om om det går, har du sett per morberg´s kök? tegel+trä i en härlig kombination
 
Slätputsa med kalkbruk eller möjligen ett svagt KC-bruk. Så blir väggarna snygga och håller lång tid framåt....hela din livstid åtminstone.
Och så blir det så som det en gång har sett ut.
 
cadforall
"dersovanje" filled in the groove in the altered bricks. Dersovanje.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Putsa med lerbruk och behandla med utspädd vattenglas om det inte är en yttervägg.
 
  • Gilla
murverk
  • Laddar…
Vi har samma väggar, delvis lersten, delvis tegel. De är grovputsade med kalkputs, därpå ett lager genomfärgad finputs i ljusgrått. Ytan behandlar man med kalkvatten för att stoppa 'dammande'.

Bilder på färdig puts hittar man här, på resten av bloggen hittar du lite mer beskivning av processen och slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.