Hej !

Suveränt plank att ögna igenom. Mycket info om hus, ofta mer än vad hustillverkarna släpper till oss vanliga dödliga.

Jag bor söder om Stockholm i ett gammalt radhus från 70-talet, köpt för ca. 1,6 milj, som behöver renoveras för ett par hundra tusen. Dumt köp, men man lär sig så länge man lever !

Har insett att om jag flyttar ett antal mil från stan, så skulle min ekonomi tillåta ett nytt hus och jag skulle bli glad och nöjd.

Nu till mitt dilemma. Jag har hittat ett par intressanta tomter för ca. 200 - 400000 inkl VA, i ett område som känns som drömmen.

Vilka hus kan vara intressanta ? Jag vill ha ett 1 -plans eller 1 1/2-plans hus, runt 120 kvm exkl. ev övervåning.

Är villig att betala ca 1800 000 inkl allt, med tanke på att mitt nuvarande hus är DYRT i drift och att fastighetsskatten reduceras. Man vill ju inte BARA bo....

Därför undrar jag vilka hus man kan får för drygt 1 miljon, inkl grund.

Tips om hus skulle uppskattas. Jag har tittat på de flesta hustillverkare, men som synd är så skyltar de inte med priser INKL grund.

Kort kalkyl:

Tomt:             300 000
Schakt etc      200 000
Andra avg.      150 000

Summa:        650 000 + hus.

 
Tjenare Bassman!
Kolla på Älvsbyhus. De har sina priser inkl. grund.
De har fina hus som kommer i färdiga block.

// Erik
 
Även om du fick ett pris för grunden skulle det inte vara så mycket värt att veta, eftersom det skulle vara en otrolig uppskattning. Den stora kostnaden för grunden ligger ofta i markarbetet.
Inte alla husfirmor har grund i sina köp heller.

Mitt råd är att titta runt bland husföretagen och hitta företag och hus som du är intresserad av och därefter be dem träffa dig alternativt maila/ringa och be om pris. Passa då på att fråga om grund kan tillhandahållas av företaget eller inte. (Du kan säkert ställa frågan på forumet om specifik hustyp och få en rimlig uppskattning av alla hjälpsamma medlemmar.)

Att besvara frågan: Vilka hus som kan vara intressanta är stört omöjligt. Det måste du själv leta dig fram till. Vad är viktigt för dig? Vilken hustyp ska det vara? Hur många plan? Vilken stil vill du ha på huset? etc.

Varmt lycka till!
 
Tackar !

Hann inte lägga in min korta kalkyl innan ni svarade.

Markarbeten kostar en del men för i min kalkyl räknar jag högt, ca 200 tkr...

Nackdelen som jag ser det är att de flesta hustillverkare inte vill släppa ut sina priser av nån outgrunderlig anledning. Jag har fått fina broschyrer från flertalet men bara ett fåtal prislistor.

Man vill inte titta på hus som man aldrig har råd med, utan bara se de som kan vara intressanta....och det finns ju hur många som helst.

Mina krav när det gäller huset:

Inget särskilt faktiskt. Jag har varit inne i ett flertal visningshus, och jag tycker att de flesta håller samma klass, åtminstone av det man som novis kan se.

Ett funktionellt boende utan onödig lyx...! Vita köksluckor, varför inte ? Bra mycket bättre än det man har idag och vad man haft i alla lägenheter... ;)
 
Jag vet att Eksjöhus "egna hem"- serie skall vara prisvärda! Även Älvsbyhus skall vara billiga, men jag har hört för mycket dåliga referenser angående dem för att vara intresserad själv. De flesta husfirmor har en "billigare" serie, men det innebär oftast att planlösning är fast och att (i stort sett) inga ändringar medges.

Jag tycker du skall ringa till de husfirmor du är intresserad av och begära priser. Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ger dig pris då. Jag har själv irriterat mig på att prislistor inte medföljer alla kataloger!
 
Tack igen !

Detta är en djungel, men som tur är så sitter man ju inte i sjön. Men att vänta i veckor på information om tomter och hus sliter på nerverna, tänk om man missar drömläget bara för att husföretagen inte verkar se en som en seriös spekulant ?!?

Nåja, de flesta här verkar ju få ordning på sina projekt, så man får väl hänga på och ser vad de gör för misstag/felberäkningar... :surprised:

Men jag tycker att det är urdåligt att det bara (vad jag vet) är Smålandsvillan som har en utmärkt funktion för att lägga upp kalkyler, även om det är lite väl lågt räknat på vissa ställen.
 
Det är inte husföretagen som ser dig som en oseriös spekulant.

Om säljaren inte hör av sig så har han så stor kundkrets att han inte får in en till köpare i år...kanske.

En sådan säljare kommer du inte att se röken av efter du skrivit på, det är inte bra.

Till sist ett tips: förutom Eksjöhus så finns även LB hus som har en billig serie Ugglan, både en-plan och enochenhalv-plan från c:a 1,2 milj nyckelfärdigt.

De kör på totalentreprenad så att risken att fastna i tvist mellan olika entreprenörer är minimal t.ex grävaren har gjort nåt skumt så att grundläggaren vägrar lägga grunden osv. De är dessutom det enda (idag) modulhusföretaget som är P-märkt hos SP. Mer om det på www.sp.se

 
Hej Bassman!

Jag föreslår att du tittar på Älvsbyhus.
Där står priser på ett hus i grundutförande...
Var slutnotan blir på huset är ju beroende på vad du väljer för tillval...
Du får mycket HUS för lite peng...
Vi valde standardluckor på vårat Älvsbyhus och jag tycker dem är superfina...
Luckor kan man faktiskt byta... När man känner att man tröttnat på dem... :D
Vi valde även standardinnedörrar... Lister kan man alltid sätta dit om man vill....
Oavsett om man köper ett nytt eller gammalt hus så blir det nog aldrig helt klart.... Alltid något som man har tröttnat på och vill ändra ;D

Lycka till!

*Sandra*
 
Ugglanserien från 1,2??? Vart bor du ngn stans? Enligt Uppsala kontoret kostar ugglan från ca 1,4. Till dig som frågar, tror inte du kan få ett hus runt 1 milj kronor, inte om du hör till Sthlm området.
 
Bor i Stockholm, men planerar att flytta uppåt Enköping...!
Varför 200tkr mer om man bor i Stockholm ?

Stockholm har sjuka priser på tomter och hus, och jag fattar inte hur alla kan köpa hus som gör att de BARA kan bo och inte leva !!!

Tack för alla svar !

Ska kolla upp lb och ugglanserien. Baltiska hus känns inte rätt, även om de troligtvis inte behöver vara sämre för det...!
 
Ja, jag håller absolut med dig. Det är helt sjuka priser i Stockholms-området. En kompis till mig har värderat sitt hus i Björklinge (utanför uppsala) till ca 1,3 skulle samma hus stå i Knivsta trakten (mot Arlanda hållet) så skulle det vara MINST 1 miljon till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.