Vet inte om detta är rätt forumdel men det inbegriper lite olika saker i samma fråga.

Kikar på ett hus från 1945. Enligt säljaren är det byggt i 25 cm Siporex, tegel samt har putsad fasad. Gjutna valv i hela huset.
Vad säljaren visste fanns ingen isolering mer än Siporex i väggarna. Golvet visste han inte alls men gissar att det inte finns någon eller väldigt lite.
Likaså tak räknar jag med är dåligt isolerat.
Det är ett 1 1/2-planshus med källare (ca 150cm ligger under mark) som ligger i Skåne.
I dagsläget värmer de enbart upp entrevåningen på ca 100m² aktivt. Värme från nedanvåningen värmer upp ovanvåningen (ca 50m²) medans källaren (ca 100m²) är ouppvärmd.
3-glas elitfönter från 1985 på boytan och äldre 2-glas i källaren.
Ventilation självdrag.
Uppvärmningen sker med pelletspanna (brännare från 2005, panna från 2008).
De har ganska kallt, ca 18-19°C där de uppehåller sig, under 17°C på ovanvåningen och källaren höll när vi var där några grader över utomhustemperaturen, ca 13°C
Nuvarande ägare är inga storförbrukare av vatten (varken varm eller kallvatten)

De har en pelletsförbrukning på nästan 8 ton (beräknad 38000kWh/år) vilket jag tycker låter högt.
Vi planerar om det blir köp att även värma upp källaren (hålla runt 16-17°C) + öka inomhustemperaturen till i alla fall 20-21°C vilket kommer göra att förbrukningen lär dra iväg.

Hur bra isolerar egentligen 25cm Siporex från 1945? Några nackdelar med detta?
Om man skulle byta från pelletspanna till värmepump, vad bör man då tänka på (murstock, ventilation e.t.c.)
Om man ska tilläggsisolera, hur gör man det på ett sådant hus och vad kan det ställa till med?

Är intresserad av alla tips och synsätt från den samlade kunskapen på detta forum. Är rädd att driftskostnaderna kommer dra iväg med det levnadssätt vi hade tänkt oss.
Dock om man har lite hum om hur man skulle kunna sänka dom samt vad åtgärderna skulle kunna kosta är det lättare att räkna på om priset ligger rätt eller fel.
 
Hej
Har också ett Siporexhus i Jämtland(men jag tror mina stenar är 30 cm ?). Gammalt hyreshus med två våningar + källare. Boyta ca 180 kvm +källare 90 kvm. Ingen isolering i väggarna. Tvåglasfönster original från 51. Kutterspån 25 cm på vinden.
Började en vinter med elpanna = ca 45000 kwh. (enda gången man var svettig var när fick elräkningen). Nu VP och 20000 kwh med andra ord ett rätt stort energibehov.
Annars tycker jag att det är rätt ok hus. Tyst och stabilt. Inga kärvande dörrar och fuktlukter från skumma byggplattor typ tretex eller spån. Svalt de tre dagarna på sommaren när temperaturen stiger över plus 25. Dock oskönt att sova mot yttervägg när det knastrar på med minus 40.
Dessutom putsat så det är gott att sitta ute och se grannarna måla om vart tionde år.

/ LOB
 
Dede77

Har du fått lite hjälp? Annars tycker jag, bör du isolera allt med minst 100mm. Helst från utsidan.
Med 200mm kan du gardera dig mot framtidens räkningar för värmen. Har du vattenburen värme, sätt in en LVVP. Det tjänar du på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.