Hej,

Jag har köpt några böcker gällande halmhusbygge och tycker att det verkar helt otroligt bra. Jag funderar på att bygga ett själv.

Är det någon som har någon erfarenhet av halmhusbygge i Sverige?

/Don Thomaso
 
vet att det för ett antal år sedan byggdes ett halmhus utanför växjö

lägg ett pm till mig så skall jag se om jag kan förmedla kontakt till de som byggde det.
 
Hej är det någon som har någon länk på hur man gör steg för steg har läst det jag har hittat och kommit fram till att om det blir ett halm hus så blir det infell metoden och CC avståndet beror på halmens längd. Nu har jag ingen anning om vilken längd halm brukar ha så vilken längd brukar dom ha?

Då huset egentligen är ett garage så blir min fråga nr två hur reglar man upp för om jag har förståt det rätt så sätter man upp ett skelett först med tak sedan fäster man halmen mellan reglarna med snören och sedan lägger man någon form av puts på båda sidor.

Men varför skall man lägga puts på båda sidor man kan inte bara plasta en sida exempelvis utsidan och sedan sätta trä panel.

Altså träpanel plast och sedan haalm puts och Plywood och gips.
 
Plast? Menar du engelskansk Plaster?
För plast ska du ju absolut inte ha.

Normala halmbalar är 90-95 cm långa, men om du beställer innan skörd kan du få i stort sett vad du vill ha.
 
Nej jag tänkte vanlig byggplast mellan halm och ytterpanel som diffusions spärr vind skydd.

Då det verkar som en mycket tidsödande syssla att bland ko spillning med lera och sand då jag varken har kor sand eller lera utan måste köpa allt.
 
Har du planerat att ha cc 90? Låter mycket har för mig att CC 60 är standard regelavstånd utom på badrum där det rekommenderas cc 30 eller dubbla våtrums gips och cc 60. Nu har jag aldrig byggt något nytt hus innan så jag har rätt dålig koll.
 
I badrumsGOLV rekommenderas det 30 cm. I väggar finns det ingen rekommendation.
Ramverkshus har flera meter mellan pelarna. De som bygger med infillmetoden brukar ha ungefär 90 cm.

Du ska ABSOLUT inte ha plast i halmväggen. Hela poängen med en halmvägg är att den ska andas. Och om du till råga på allt lägger plasten på utsidan kommer väggen ruttna inom ett år.

Det tar lång tid att blanda putsen, men det måste nog göras. För att halmen ska godkännas brandtekniskt måste den ha skydd. Puts är det vanligaste, men möjligt gips kan godkännas också om det är två lager på varje sida väggen.
 
Okej så det blir trä panel gips gips halm gips gips. Hur klarar dessa halmhus dagens miljökrav har för mig att hus idag måste nå upp till ett visst miljökrav för att bli godkända. Så när jag pratade med killarna som renoverade mitt badrum så sa dom att idag byggs dom flesta villor med 45 cm isolering och allt plastas in och alla skarvar går minst 50 cm om lått. samt moderna glass mm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.