Vi har snart bott i ett år i vårt nya hus. Husfirman har fortfarande inte åtgärdat ett fel från slutbesiktningen. Jag har påpekat detta ett flertal gånger men inte orkat gå hårt åt dem. Jag håller fortfarande inne med en del av betalningen. Dock har husfirman en spärrförbindelse på motsvarande summa. Så det blir lite låst läge...

Nu har husfirman uppmanat mig att betala pga av att deras underleverantör har "försökt att få tag i mig utan framgång" ?!?!?? (undrar om de har stuckit in huvet i deras garderob och ropat efter mig?) Jag har svarat att jag bestrider och avser hålla inne betalningen tills felet är fixat. Jag har även sagt att jag vill att felet ska vara åtgärdat till slutet av januari.

Om det nu inte är fixat tills dess, vad gör man då? Hur får jag husfirman att skicka tillbaka spärrförbindelsen så jag kan använda pengarna och åtgärda felet själv?
 
Vad är en spärrförbindelse?
 
tio_Pepe skrev:
Vad är en spärrförbindelse?
Enligt Wikipedia
En spärrförbindelse är en förpliktelse från kreditgivarens sida att utbetala en del av eller hela kreditbeloppet - spärrbeloppet - till den spärrförbindelsen är ställd och endast till denne. Används vanligtvis vid entreprenadavtal, där byggaren vill ha en betalningsgaranti innan den påbörjar bygget.
 
Om det belopp du håller inne är större än vad det kostar att åtgärda från slutbesiktningen återstående fel har du ju trumf på hand.
Om nu felen inte blir åtgärdade senast under januari, som du krävt, skall du skriftligen meddela husfirman (som jag förutsätter är den du har direkt avtal med även för det aktuella arbetet och att det inte är någon annan entreprenör som du har ett eget avtal med som är i dröjsmål. Då har husfirman inget ansvar för detta) att du låter åtgärda med annan entreprenör och drar av beloppet mot deras fordran på dig. När arbetet sedan är gjort och du fått en noggrannt specificerad faktura skriver du till firman och meddelar att du betalar resten under förutsättning att de bekräftar att när så skett är samtliga ekonomiska mellanhavanden med anledning av deras fakturor är slutligt reglerade. Bifoga naturligtvis kopia av fakturan på åtgärdsarbetet.

Meddela redan nu banken som utfärdat spärrförbindelsen att det föreligger en tvist och att det belopp som finns kvar på spärren fortfarande skall vara spärrat. Banken får inte betala ut några spärrade medel utan ditt godkännande.
När du sedan fått bekräftelsen att slutreglering skett skall du meddela banken detta och be dem betala resten och kräva spärren åter från firman.
 
Vi har varit med om samma problem som xjonas. Misstaget vi gjorde var att utfärda en spärrförbindelse på hela beloppet, så de 10 % som vi kunde hålla inne med till slutbesiktningen och slutligen även det beloppet som besiktningsmannen avgjorde var låsta. Naturligtvis har du fortfarande de rättigheter som konsumentjänstlagen och ABS 05 beskriver men du kommer inte åt pengarna för att ta in en annan entreprenör för att åtgärda återstående punkter om inte din entreprenör släpper på spärren. Du kan självklart meddela entreprenören att du avser att ta in en annan entreprenör för att åtgärda men det betyder inte att spärren släpps. Även om det kostar mindre än vad du håller inne med att fixa problemen så finns det ingen som helst garanti för att din entreprenör väljer att släppa spärren för att få ut resterande belopp. Spärren du en gång har skrivit på kan inte ensidigt brytas av varken dig eller din bank utan entreprenörens medgivande så i värsta fall så får du försöka att gå till tingsrätten för att få spärren släppt och pengar att betala för de åtgärder du gjort med hjälp av en annan entreprenör. Jag är inte helt säker på att det är så det fungerar men det är i alla fall så jag har uppfattat det när vi tagit upp problemet med banken och olika juridiskt kunniga. Självklart har du, som carlssoni påpekar, en bra situation om du innehåller mer pengar än vad felen kostar men om entreprenören vägrar häva spärren så spelar inte det så stor roll tyvärr.
 
xjonas skrev:
Nu har husfirman uppmanat mig att betala pga av att deras underleverantör har "försökt att få tag i mig utan framgång" ?!?!?? (undrar om de har stuckit in huvet i deras garderob och ropat efter mig?) Jag har svarat att jag bestrider och avser hålla inne betalningen tills felet är fixat. Jag har även sagt att jag vill att felet ska vara åtgärdat till slutet av januari.
Jag tycker du ska kontakta husfirman och tala om att du inte blivit kontaktad av deras underleverantör. Lämna dina kontaktuppgifter och be dem i så fall kontakta dig så fort som möjligt. Det borde väl ligga i husfirmans intresse att felen fixas till innan de kräver dig på pengar. Det låter lite långsökt att påstå att deras underleverantör inte har fått tag på dig så därför struntar de i att åtgärda felen men vi vill ändå ha betalt.
 
Jodå, jag har meddelat husfirman om att underleverantören inte har kontaktat mig. Jag har även sagt att jag inte har haft några missade samtal plus att jag har svarare så det borde inte var svårt att få tag i mig.

Jag misstänkte att det är som mr_bygg säger, att jag inte kommer att få husfirman att släppa spärren. Och då har jag inte pengar för att fixa felet med annnan entreprenör.

Gissar att jag får sitta på pengarna i all evighet;)... Jag får hoppas på att husfirman och jag hittar en lösning.
 
Vem har du avtal med för det arbete som inte är slutfört?

Har du avtal med husfirman, alltså totalentreprenad, skall du inte vända dig till underleverantören utan till husfirman/totalentreprenören.

Har du avtal med den du kallar underleverantören så har husfirman inget att göra med det ofärdiga arbetet. Är det på det sättet kan inte heller underleverantören åberopa den spärrförbindelse banken utfärdat till förmån för husfirman. Har du slutbetalt till husfirman skall spärren återsändas. (Krångligt !)
 
Har generalentreprenad (dvs delad). Dock så är felet levererat av husfirman, dvs en konstruktionslösning som husfirman har levererat. Husfirman i sin tur har köpt lösningen av sin underleverantör. Byggaren har inte enligt min mening med felet att göra då han har satt ihop huset efter husfirmans instruktioner.

Överlag så måste jag säga att det har varit snårigt med de fel som har varit, byggaren skyller allt på husfirman, husfirman på byggaren, husfirman på materialfel/undreleverantörer. JAg har försökt köra öppen dialog med bägge parter och sagt attt byggaren eller husfirman måste ta på sig respektive fel. Sen om de i sin tur har problem med en underleveratör är ju inte min grej.

Men i slutändan så är det ju alltid man själv som står där med sitt hus. Får nog ändå säga att vi har klarat oss relativt bra. Men jag tycker att det är f-n att de ska vara så svårt att bygga ett felfritt hus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.