Har en farstu som är påbyggd utanpå ytterpanelen som leder in i våran hall. För en vecka sedan så blev jag less för det drog som attan mellan farstun och hallen.
Farstuns innersta regel är alltså fastspikad i ytterpanelen som ses till vänster i bilden.
Panelen är fastspikad i spikregeln, sen är det någon typ av konstig skiva i kartong/poröst trä, sen kommer timret.
Någonstans här kommer väl draget ifrån (kan också vara mellan farsturegel och ytterpanel men där är det mineralull mellan).

Hur gör man bäst för att bli av med detta kalldrag ?
Luft åker väl rakt igenom enbart isolering ?
Ska jag fogskumma/foga alla springor jag kan se ?
Problemet är att det är väldigt ojämt därnere, svårt att få fog/skum på rätt ställe.
Ska jag försöka bara fylla över alla springor med ett helt lager fogskum, typ 3-4cm tjockt 5-6cm brett och 4m långt ?
Man kommer inte åt att sätta fast plast där nere heller.
Jag känner att flytfogskum hade varit nice om det fanns.
Underifrån farstun ser man bara ytterpanelen sticka ner (ytterpanelen blir en väldig köldbrygga!)
Hur ska man tänka ?

Följdfråga, om man löser tätningen av botten så måste man ju isolera ovanpå, när det är så här ojämt och inte raka kanter kan man då använda lösull och trycka ner ?

Inre struktur av en farstu med angivna delar: ytterpanel, spikregel, eventuell vindskiva och timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En illustration från sidan:
Handritad skiss över kalluftflöde i farstu med märkningar och strukturillustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänker att skum borde göra susen (Glöm ej välja ett som går att vända upp och ned).
Är det luftspalt? Då kan ju den ställa till det.
 
S
Lerklina. Tätar mot drag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.