Hjälp, vi har drabbats av den stora obeslutsamheten...! Vi trodde att vi visste i alla fall hur vi ville bo, och hade drömtomten inom räckhåll, men ju närmare vi kommer ett beslut desto fler aspekter lägger vi in, och då är vi plötsligt inte alls nära ett beslut längre. :-/

Vi vill bo på landet. Och landet för oss är INTE i ett samhälle en bit utanför stan. Då bor man nämligen inte på landet, utan just i ett samhälle en bit utanför stan ;). På landet är utan grannar inom syn- eller hörhåll! Så det så 8).

Men så kommer då tankarna:

Vad är bäst för barnen (och därmed också för oss!)? Barnen är mellan 1,5 och 6 år gamla.

En av anledningarna till att vi vill bo på landet är att vi (hm, jag!) vill ha massor av djur. Så det blir på landet med en massa djur eller i ett samhälle med nästan inga djur.

Nu bor vi nära en massa andra barn och det är bara att inse att det har sina klara fördelar, särskilt när barnen är så små. Men om vi bygger så planerar vi ju att bo kvar även när barnen har blivit större och kan cykla till kompisar eller följa med hem efter skolan. Och självklart kommer vi att skjutsa dem!

Vad säger ni, samhälle eller landet (MIN definition av landet!)? Vad är bra och mindre bra med läget på ert boende/tänkta boende? Vad har fått er att fatta det beslut ni har gjort? Motivera!
 
Landet eller lantligt liggande samhälle...
Vi har också barn, och delar er tanke med att behöva skjutsa... (koll på barnen... ;o) ). Vi funderar på att bygga utanför sta'n (mindre sådan), och ville väl helst ha det rent på grannar närmast det egna. Fast samtidigt... Om man inte är hemma, så finns det alltid någon som ser om någon annan närmar sig grannhuset... Detta ser vi som rätt viktigt. Och när barnen vuxit upp nog mycket för att vara hemma själva en stund... Då är det trots allt rätt tryggt att ha folk runt omkring, utifall att det (trots allt) händer något.
Samtidigt... Att kunna gå ut på altan en tidig morgon med kaffemugg och pyjamas (ehe, underkläder)... Man vill inte ha folk omkring sig då. Lite "avstånd" är alltid bra, och detta kan ju planeras med HUR huset placeras på tomten. Altanen... Åt vilket håll? Etc Etc.
Nå, lycka till! // Andreas
 
Vi har inga barn men hoppas att det skall komma på sikt. Har tidigare bott mitt i en stor stad. Härligt en tid men sedan började önskan om trädgård pocka. Ville därför ut en bit, men ändå inte släppa närheten till staden.
Dock kom vi fram till att kommunikationer är jätteviktiga för oss. Nu får vi tågstation och expressbuss på några minuters gångavstånd. En bil räcker alltså.
Att ev barn skall ha närhet till skola, kompisar och fritidsaktiviteter är också viktigt.
Men som förälder måste man nog vara beredd att fungera som taxi i perioder, även när man bor nära saker och ting...
Sedan vill jag personligen inte bo helt "öde", vill gärna ha grannar på lagom avstånd. De grannar vi får kommer nog att få se en och annan morgonrock vid inhämtandet av tidningen.
Summa sumarum: jag vill ha allt som staden erbjuder men på lite lagom avstånd. Men lugnt runt omkring huset.

Vi åkte runt i massa områden, kollade bussar, skolor osv. Tillslut hittade vi ett område där allt passade, en avstyckad tomt. Det kändes bara rätt. Men vi tvekade ändå. Tänkte att det kanske inte är perfekt osv. Kanske hittar vi något bättre...
Detta gjorde att vi dröjde några månader. När vi sedan kom tillbaka till samma tomt, det var fortfarande den absolut bästa, så var den ännu ej såld. Då var det bara att slå till! ;D ;D ;D
Flyttar in gör vi först till sommaren men det känns toppen än så länge!
Kan bara rekomendera att följa magkänslan. Känns det bra där så är det bra. Tveksam - vänta.
Lycka till!!
//Saren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.