Hej! Efter att byggföretaget vi anlitade sprängde budgeten fullständigt på vår utbyggnad på 30 kvm så får vi bygga klart vårt hus själva. Jag funderar nu på isolering.

Vi tänkte köra fullhöjd med ett partiellt loft, och då bygga ett s.k. varmt tak. Takbalkarna är 22 cm tjocka och av det blir ungefär 2.5 cm luftspalt. Resten hade jag tänkte fylla med vanlig mineralull och sen ångspärr, läkt och innertak.

Vad jag inte har tänkt på tidigare är det här med att isolera på tvären också, dvs ett lager isolering i andra riktningen. Det bryter ju köldbryggorna som balkarna orsakar, samt ger förstås lite mer isolering.

Av utrymmesskäl skulle det dock vara bra att skippa det extra lagret, loftet är lågt nog som det är redan, och 20 cm isolering är ju rätt mycket egentligen, om man jämför med majoriteten av gamla hus.
Jag är inte ute efter att bygga nåt passivhus, resten av huset är 200 år gammalt och i timmer, så det skiter sig nog där ändå. =)

Det är ju svårt att få någon känsla för det, men jag tänker att det inte spelar så stor roll om isoleringen är 200 eller 300 mm, jag kan ta den uppvärmningskostnaden, men jag är däremot orolig över det här med kondens. Om det är en köldbrygga borde det ju finnas en viss risk att man får kondens på insidan av ångspärren, där balken är, eller?
Måste jag ha överlappande isolering för kondensens skull? Är det dumt att bara isolera mellan balkarna?

Detta dilemma gäller även för ytterväggarna.

Någon som vet?
 
Här finns många olika teorier...

Vad står det i ditt bygglov (om du har något)? Det kan vara lämpligt att följa det.

Annars kan du köra med isolering mellan reglarna, ångspärr, 45mm utrymme för el som du även isolerar, så får du 45mm isolering till.

Jag tror boverkets rekommendationer för snedtak är minst 300mm isolering eller kanske tom mer.

När jag byggde ut så fick jag ha 220mm + 10cm i väggarna (med västkustskiva 10cm för att bryta köldbryggorna) för att få till rätt isoleringsvärde...
 
niblom skrev:
Här finns många olika teorier...

Vad står det i ditt bygglov (om du har något)? Det kan vara lämpligt att följa det.

Annars kan du köra med isolering mellan reglarna, ångspärr, 45mm utrymme för el som du även isolerar, så får du 45mm isolering till.

Jag tror boverkets rekommendationer för snedtak är minst 300mm isolering eller kanske tom mer.

När jag byggde ut så fick jag ha 220mm + 10cm i väggarna (med västkustskiva 10cm för att bryta köldbryggorna) för att få till rätt isoleringsvärde...
Inget bygglov, så inga begränsningar där. Ja, visst, boverket rekommenderar hit eller dit men det betyder ju inget i praktiken. Utan en motivering till rekommendationen känns det helt meningslöst. Gamla hus klarar sig ju bra med betydligt mindre och dom som bor där går ju inte runt och lider. Att uppvärmningskostnaden blir högre är som sagt en sak, men det intressanta är ju om det finns några risker med att bygga på detta vis.
 
Jag ser inga problem med att bara ha 200mm isolering mer än att det blir dyrt eller kallt :)

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.