Har fått golvvärmeslinga lagt av en VVS-firma. Det är 12 mm evalpex som lagts ovanpå golvspån som primats och armerats. På detta ska golvfirman flytspackla cirka 25 mm och sedan lägga våtrumsmatta (dvs inte klinker).

Innan de började flytspackla så kontrollmätte jag slingorna och avståndet varierar men är ganska mycket mer än de 125 mm som Uponor anger i sin anvisning. Maskorna i armeringsnätet är 100x100, så man kan ju se att det är uppemot 200 mm och mer på vissa ställen.

Hur pass stort problem är detta? Rummet är litet (3,5 kvm) och har mellanbjälklag isolerat med 45 mm isolering. Under badrummet är svalen och vi håller normalt 18-20 grader i källaren. För temperaturreglering kommer de att sätta en RA2000 och en TA-trim i utrymmet under badrummet, så vi har alltså ingen push som kan kompensera. Övriga huset har radiatorer och värmen kommer från fjärrvärme.

IMG_1569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skall inte dra isär slingorna för mycket helst inte på 12 slang, att hålla cc måtten är ju för att värmen skall spridas jämnt över rummet.När jag själv lägger gv slang så drar jag ihop cc måttet på ngn vändning istället för att dra isär för att hitta hem till ansl. punkten.

mvh
 
Vi får se hur det fungerar när det är klart. Har rätt mått på några ställen.
 
Det är väl främst för att man inte ska känna av var slingerna ligger, alltså varma och kalla fält. Ska du flyta på och sen ha klinker gör det att värmen sprider sig också. Sen exakt hur viktigt det är vet jag inte. Har du synpunkter är de bäst att ta det innan de flyter, sen blir de jobbigare av uppenbara skäl;-)
 
  • Gilla
Bac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.