Fick ett tips att backventilerna i duschblandaren HAFA kan vara orsaken till att blandaren väsnas/tjuter. Vilken funktion har dom egentligen? Sitter i en tvåplansvilla. Kan man plocka bort dom?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fick ett tips att backventilerna i duschblandaren HAFA kan vara orsaken till att blandaren väsnas/tjuter. Vilken funktion har dom egentligen? Sitter i en tvåplansvilla. Kan man plocka bort dom?
Nej!
Du får ljummet vatten i alla tappställen då.
Vatten i ett hus tar den vägen där det är minst motstånd, i en duschblandare utan backventiler kan vatten passera mellan varm anslutning till kall och vise versa, även då den är stängd.
Om du då öppnar tvättställs blandaren på bara varmt så kan kallvatten via duschblandaren passera baklänges ut och blandas in i varmvattnet som är på väga till handfatet och beroende på tjocklek och längd på rören får man en viss % kallvatten inblandat.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Och om man stryper kv i stammen lite grann? Då kan ju vv flöda friare än kv.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och om man stryper kv i stammen lite grann? Då kan ju vv flöda friare än kv.
Då blir det tvärtom, du får in vv i kallvattenrören.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Att ta bort backventilerna är en mycket dålig idé. Följ råden du fått ovan. Eller köp nya till duschblandaren.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Duschblandaren är helt oanvänd. Så är backventilerna. Nya backventilerna behöver alltså inteköpas.
Den låtar så illa att den ska skrotas om den inte går att åtgärdas. Så jag kommer att plocka bort backventilerna. Jag har inte insett riktigt nyttan av dessa trots alla meddelanden ovan.
Får se vad som hända.
Nån som vill köpa en HAFA duschblandare med endast 1 timme drifttid? Ge ett bud.
 
Jag har varit tvungen att sätta in extra backventiler vid handfatets blandare för att varmvattnet ens skall räcka till en person som duschar. Det gick inte heller få kallvatten när man skulle spola vatten att dricka. Backventilerna behövs inte för blandaren där de sitter, utan för att alla andra blandare skall kunna ge riktigt varmt och riktigt kallt vatten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
När mina backventiler slutade fungera i duschblandaren så gick det inte längre att få annat än ljummet vatten i köket, så nog behövs de alltid, precis som pacman42 säger. Plus att de öppnade och stängde okontrollerat med oväsen som följd (bankande ljud).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.