Hej!
Jag har läst åtskilliga lösningar på problem med dränering och låg takhöjd inomhus men inte fått svar på mitt hjärnbry så hoppas här nån som kan ge mig råd.
Jag har grävt ut min gamla matkällare på ca 12 kvm till en takhöjd på 2,30 och tänkte lägga 10 cm makadam,10cm cellplast och 10cm betong så färdig takhöjd blir 2m. Jag har även grävt ner en pumpgrop bestående av ett 400 ståndarrör och tänkt lägga dräneringsrör dit. Ståndarröret är inte djupt nergrävt pga berg så det är ca 60 cm från botten till inloppet på det kommande dräneringsröret. Nu till min fråga: för att inte behöva gräva djupare och sänka inloppet ännu mer så tänkte jag stjäla höjd genom att dra dräneringsrören som är 110mm genom makadamlagret så det blir i värsta fall nån cm makadam precis vid brunnen och kanske karva lite i cellpasten på högsta stället. Eller krävs det makadam mellan dräneringsrör och cellplast?
Mvh Peter
 
Om man förutsätter att avrinningen är bra skall aldrig vatten nivån komma dit och inget vatten skall ju komma ovanifrån.

Du skulle ju också kunna lägga fler 50 mm rör
 
T topmount skrev:
Om man förutsätter att avrinningen är bra skall aldrig vatten nivån komma dit och inget vatten skall ju komma ovanifrån.

Du skulle ju också kunna lägga fler 50 mm rör
Tackar för ditt svar😀Nej jag hade tänkt att få till en bra avrinning och vill gärna hålla mig till 110 för jag vet inte hur mycket vatten det kommer och vill inte gräva fler diken det är nu 2,5 m mellan rören och känns för mycket att klämma in ett mellan dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.