Hej, mig veterligen finns det typ a, b och c av murbruk.

Semestern närmar sig och då är första projektet att hyra en betongfräs/saneringsfräs och ta bort sista plastfärgen i pannrummet. Sedan vill jag ju snygga till väggarna, och då har jag hört att jag måste välja rätt murbruk. Beroende på vad som sitter på väggarna då alltså, men jag vet inte vad det är för typ jag har idag. Det enda jag vet är att det är lecablock med puts utanpå.

Någon som har tips på vilket bruk jag ska använda, samt kanske något annat tips?

Tack på förhand

Johan
 
Hej

Det som jag vet är viktigt (jag är ingen byggare utan en "Timellare") är att du inte ska använda nytt bruk som är starkare än det befintliga. Då finns risk för sprickbildning vid ev. rörelser i väggen.

Som exempel har våran grund på vårt hus från 1911 en sockel putsad med kalkbruk, grunden vid burspråket har satt sig med sprickor i putsen som följd. Tidigare ägare har då putsat i/över sprickorna med cement-baserat bruk som är mycket starkare än kalkbaserat bruk. Så nu är sprickorna ännu större istället, vilket de inte skulle varit om han använt kalkbaserat bruk.

Lika lagas med lika, eller svagare - skulle jag tro :)

Här är en bra länk med massor med information

Lycka till

http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/4015_putsning.pdf
 
Tackar så mycket!!
Ska kolla länken nu inför mitt sommarprojekt.

Mvh

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.